ti guarda dal Grande Inquisitor

Die lustige Witwe in Gent

Met een nieuwe productie van Die lustige Witwe geeft de Vlaamse Opera eindelijk nog eens een operette. Het is al meer dan tien jaar geleden (toen was het Die Fledermaus) dat dit nog eens het geval was.

Foto

De regie van Lee Blakeley kan als geslaagd omschreven worden. Enkel het opvoeren van de oude Hanna Glawari is een overbodige toevoeging. Het komt eerder over als een excuus voor zijn - voor de rest - redelijk traditioneel geïnspireerde regie in een Jugendstilachtig decor met een ronddraaiende parketvloer.

Op papier zag de Gentse bezetting er op zijn minst interessant uit. Maar in de praktijk bleek het resultaat toch een stuk minder. Het bewijst nog maar eens hoe moeilijk het is om operette op hoog niveau te brengen.

Cheryl Barker is zeker geen evidente keuze voor Hanna Glawari. Haar ervaring met het veristische repertoire, waarvoor ze in de Vlaamse Opera vooral bekend is, schemert ook hier door. Ze doet wat ze kan en zingt op zich wel goed, maar haar stem heeft niet de lichtheid en het uitbundige dat voor Hanna nodig is. Stel je voor dat iemand als Felicity Lott dit zou zingen - zoals ze trouwens twee jaar geleden gedaan heeft samen met Thomas Allen ter gelegenheid van hun recital Knight and Dame - en je weet meteen wat ik van deze rol verwacht. Volgens het bioboekje komt Cheryl Barker trouwens volgend jaar terug als Lisa in Pikovaya Dama (ik vrees dat het de Joosten-regie zal zijn).

De andere zangers waren maar marginaal beter geschikt voor hun rol. Tommi Hakala was nog het best van allemaal, maar kon me toch ook nooit echt laten geloven in zijn vertolking van Danilo. Hendrickje Van Kerckhove is een heel zwakke Valencienne. Vooral omdat haar stem niet voorbij het orkest geraakt, haar Grisetten-aria ging bijvoorbeeld totaal verloren. Matthias Klink heeft in de Vlaamse Opera al Jaquino gezongen en ik heb hem ook al Tamino horen zingen. Maar Camille de Rosillon blijkt een graadje te moeilijk te zijn... al is het maar omdat hij zowat elke hoge noot miste.

In Antwerpen zullen de hoofdrollen volledig anders bezet zijn... hopelijk ten goede.

Publicatie: woensdag 15 februari 2006 @ 18:56
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen