ti guarda dal Grande Inquisitor

Twee keer Zemlinksy in De Munt

Dit seizoen maakt een nieuwe regisseur zijn opwachting in de Belgische operahuizen. Andreas Homoki, de directeur van de "Komische Oper" in Berlijn, zal later op het seizoen L'amour des trois oranges regisseren in de Vlaamse Opera. Maar hij begint met twee eenakters van Zemlinsky in De Munt.

De twee opera's - Ein florentinische Tragödie en Der Zwerg - worden onafhankelijk van elkaar op het toneel gebracht met een totaal verschillend scenebeeld. De eerste opera speelt zich af voor een gigantische muur van kartonnen dozen... in het magazijn van de koopman Simone. De dwerg wordt gereduceerd tot een van de vele, gigantisch uitvergrote speeltjes die de Infante voor haar verjaardag krijgt en we krijgen dan ook een kleurrijke kinderwereld te zien. Donna Clara en haar vriendinnetjes worden trouwens een stuk jonger voorgesteld dan de voorgeschreven 18 jaar. Desalniettemin werkt Homoki's zienswijze wel, ook al betekent dit dat de relatie tussen Donna Clara en de dwerg enigszins afwijkt van het libretto.

Beide opera's spreken me muzikaal niet echt aan, alhoewel Der Zwerg me iets beter bevalt, aangezien hij een stuk minder Straussiaans aanvoelt. Ik kan er enkel naar raden hoe het de Florentijnse tragedie zou vergaan zijn, als Puccini dit werk op muziek gezet zou hebben - wat hij trouwens overwogen heeft - als een Italiaanse tegenhanger van zijn Tabarro.

Ein florentinische Tragödie wordt van begin tot einde gedomineerd door James Johnson. Hij zingt een stevige Simone die de twee andere protagonisten, Randi Stene en Pär Lindskog, naar het tweede plan drukt.

Douglas Nasrawi zingt de dwerg met een heldere, snerpende stem, die me al snel op mijn zenuwen begint te werken. Zijn stem is niet echt mooi, wat misschien wel bij het uiterlijk van de dwerg past, maar niet bij zijn karakter. Claudia Barainsky zingt het pruilende kind met een stem die naar mijn gevoel wat te licht is voor de rol. Geraldine McGreevy als Ghita is de enige die me echt beviel.

Publicatie: zaterdag 8 februari 2003 @ 9:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen