ti guarda dal Grande Inquisitor

José van Dam en Alessandra Marc in De Munt

Het concert dat vanavond in de Munt gegeven werd, had als titel "Het ontstaan van het verisme". Onder die noemer verzamelden ze opera-aria's van Verdi tot Puccini, die uitgevoerd werden door José Van Dam en Alessandra Marc.

Ik vraag me af wie het "briljante" idee had om te beginnen met de Preludio van Simon Boccanegra... dit is de meest onwaarschijnlijke opener van een concert dat maar denkbaar is, vooral omdat er eigenlijk geen echt einde is en de muziek organisch ontwikkelt naar de eerste scène. Maar die ontwikkeling is uiteraard hier onmogelijk, dus wordt ze plots afgebroken. Als ze dan toch met Boccanegra hadden willen beginnen, dan hadden ze misschien beter de Preludio van de 1857-versie genomen, die klinkt tenminste toch een beetje als een ouverture.

Het vervolgde met Don Carlos. Als José Van Dam de monoloog van Philippe, "Elle ne m'aime pas", zingt, dan weet je wat je kan verwachten van zijn verinnerlijkte interpretatie. Je weet dat zijn lage noten er niet meer echt zijn. Je weet dat zijn stem wat droog klinkt en niet meer draagt zoals vroeger. Zijn benadrukking van 'Si la Royauté nous donnait le pouvoir' is wat magertjes, maar 'la trahision se trame' is verscheurend. Maar hij tekent tenminste een portret van de vorst... wat niet kan gezegd worden van Alessandra Marc als ze zich op "Toi qui sus le néant" (beter bekend in het Italiaans als "Tu che la vanità") stort.

Dit moet zowat de meest verschrikkelijke stem zijn die ik de laatste tijd gehoord heb. In haar geval kan zelfs niet meer eufemistisch gezegd worden dat ze intonatieproblemen heeft... ze kan gewoon geen twee juiste noten na elkaar zingen. Heel haar aria is een ramp van het begin tot het einde met een toon die op een onaantrekkelijk manier uit haar keel geperst wordt. En dan kreeg ze daar zelfs nog applaus voor ook ! Ik kan me niet voorstellen dat iemand zelfs maar de moeite wil doen om te applaudisseren voor dit misbaksel dat ze de zaal inbrult. Maar de Munt had via het programmaboek al subtiel aangekondigd dat ze een "dramatische" sopraan is... en dat was ze... dramatisch in alle mogelijk denkbare betekenissen van het woord. Als dit een zangeres moet voorstellen, dan weet ik het niet meer. Dit is geen enkel operahuis waardig.

Na Verdi kwam Boito met zijn Mefistofele. José Van Dam zong een venijnige "Ave, Signor" waarna Alessandra Marc Margherita's "L'altra notte in fondo al mare" in de vernieling zong. Na het tussendoortje met de Urendans uit La gioconda zou ze - net voor de pauze - ook nog "Suicidio" zingen... maar toen stond ik al aan de vestiaire. Er was al voldoende bloed gevloeid, dat ik deze (zelf)moord niet ook nog eens wou meemaken.

Publicatie: vrijdag 16 december 2005 @ 22:13
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen