ti guarda dal Grande Inquisitor

Messiah in het PSK

Tijdens de kerstperiode mag een uitvoering van Messiah natuurlijk niet ontbreken. Dit jaar is het René Jacobs die de honneurs mocht waarnemen, samen met het Freiburger Barockorchester en het Choir Of Clare College Cambridge.

Maar Jacobs zou Jacobs niet zijn als hij niet ook iets "speciaals" zou voorzien voor Messiah. Er bestaan talloze versies van dit werk tot en met de monumentale Beecham-versie toe. De idee was om een versie voor vijf solisten - met ontdubbelde altpartijen - te laten horen... een versie die naar verluidt door Handel in 1750-1751 zelf uitgevoerd werd. Maar het draaide iets anders uit omdat de bas het halverwege liet afweten.

David Pittsinger begon nochtans veelbelovend met zijn accompagnato "Thus saith the Lord, the Lord of Hosts", een mooie, grote stem die met alle gemak van de wereld de zaal van het PSK vulde. Zijn aria "The people that walked in darkness" was ook nog wel indrukwekkend, maar er waren toch een paar onzuiverheden te horen. Na de pauze bleken die erger te zijn dan ze op het eerste gezicht klonken... een verkoudheid, en hij moest forfait geven voor het tweede en derde deel. De aria "Why do the nations" werd gewoon geknipt en de bravoure-aria "The trumpet shall sound" werd door de tenor gezongen.

Die tenor was Kobie Van Rensburg. Twee jaar geleden had hij in het PSK ook al een schitterende Belshazzar gezongen. Naarmate de avond vorderde, bereikte hij weer het niveau van toen. Ik was wel niet gelukkig met de manier waarop hij de openingsaria zong. Hij probeerde intimiteit te creëren door heel het recitatief "Comfort ye" en het grootste deel van de aria "Ev'ry valley shall be exalted" zonder vibrato te zingen, wat gewoon lelijk klonk. De rest van de partij zong hij gelukkig wel op een normale manier.

De altpartij werd gezongen door de mezzo Patricia Bardon en de contratenor Lawrence Zazzo. Het zal geen verrassing zijn dat ik de mahoniehouten stem van Bardon ruimschoots verkies boven het stemgeluid van Zazzo, alhoewel hij een contratenor is die ik nog redelijk aanvaardbaar vind. Het was gelukkig Patricia Bardon die de aria "He was despised" mocht zingen. De enige smet op een voor de rest heel mooie uitvoering was dat ze het da capo-deel eindigde met een - naar mijn gevoel - ongepast frivool coloratuurtje... Soberheid zou daar veel beter geweest zijn en meer in lijn met de subtielere versieringen die ze in de rest van de aria had aangewend.

Ik vond Kerstin Avemo - die eerder dit jaar de rol van Kristin in Julie gezongen heeft - de misser van de avond. Telkens als ze begint te zingen, heb ik het gevoel dat haar stem alle momenten kan begeven. "I know that my Redeemer liveth" was pijnlijk, vooral de manier waarop ze met een getrukeerd mezza voce zonder solide basis piano probeert te zingen. De bedoelingen zijn goed, maar de uitwerking laat te wensen over.

Maar desalniettemin is een uitvoering van Messiah altijd weer een belevenis. En dat was ook zo deze avond... al had ik wel graag de twee basaria's gehoord.

Publicatie: donderdag 15 december 2005 @ 0:25
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
1 opmerking

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen

Alzira in Buxton

Er zijn nog een paar opera's van Verdi die ik nog niet live gezien heb. Gisteren heb ik Alzira van dat lijstje kunnen schrappen. Het was ook het doorslaggevend argument om voor de eerste keer naar het Buxton Festival te gaan.

Opera, 21-7-2018 10:24
0 opmerkingen