ti guarda dal Grande Inquisitor

Il viaggio a Reims in Parijs

Rossini is niet meteen een componist die men met Valery Gergiev of Sint-Petersburg associeert. Maar het was toch deze naam die op de affiches prijkte voor de tweede productie van het Mariinksi in Le Châtelet, en dan meer bepaald Il viaggio a Reims. Gergiev slaagde erin om zijn falanksen licht en speels te laten spelen, voor de gelegenheid dirigeerde hij zelfs mét een dirigeerstokje.

Foto

De zangers waren niet de "grote" namen, maar wel de jonge zangers van de Mariinksi-adademie... allemaal onbekende namen dus. De enige bekende naam was die van Daniil Shtoda, die een paar jaar geleden een recital in de Munt gegeven heeft met Larissa Gergieva (die trouwens ook die zangacademie leidt). Hij had toen een soepele, mooie lyrische tenor. Ik weet niet wat hij ondertussen uitgespookt heeft, maar zijn vertolking van Libenskof mist glans en zijn stem projecteert niet meer met het vroegere gemak. Het kan toch niet dat hij nu al uitgezongen zou zijn ?

De andere tenor - Dmitri Voropaev - zong een elegante Belfiore als de antipode van Shtoda. Maar dé naam om in de gaten te houden, is die van Irma Guivolachvili. Zij zong de dichteres Corinna met een prachtige romige stem. De "zangles" met Belfiore was dan ook één van de hoogtepunten, net zoals haar twee solo-aria's. Ze was trouwens ook de enige zangeres die zelfs een poging ondernam om trillers te zingen, wat een groot gemis was bij de andere zangeressen, zelfs bij de zogenaamde coloratuur-sopranen... elementaire belcanto-technieken zijn misschien een keuzevak aan de Mariinski-academie.

De meeste andere zangers vielen ook goed mee, zij het met enkele bedenkingen bij deze of gene zanger. Larissa Youdina produceert nog slavische klanken in de coloraturen van de Contessa di Folleville. Anastasia Belyaeva klinkt heel mooi als Madama Cortese, zo lang ze geen recitatieven moet zingen. Dan wordt ze een stuk behoedzamer (net zoals bij haar coloraturen, trouwens) en wordt haar stem een paar maten kleiner. Vladislav Ouspensky zocht constant de juiste toon als Trombonok... en soms vond hij die zelfs. Nikolai Kamensky is de enige met een opvallend accent. Maar voor Don Profondo's cataloogaria is dat niet zo erg en zelfs gewenst, maar niet voor de rest van de opera.

Alain Maratrat heet een eenvoudige enscenering bedacht. Nog voor de voorstelling begint, valt het op dat de orkestbak dicht ligt en dat er een catwalk tot halverwege de zaal loopt. Het orkest zit - volledig in het wit gekleed - op de scène voor een grote trap die van rechtsboven afdaalt naar linksonder. Het doet me denken aan een show-orkest van een cruise-schip. Bij het begin van de voorstelling zit het orkest nog verstopt achter het gordijn in de vorm van een Franse vlag... tot Gergiev via de catwalk opkomt en het gordijn laat vallen. De voorstelling wordt verder opgeluisterd met de nodige "gimmicks", zoals het gezeul met koffers doorheen heel de zaal van de arriverende gasten, Libenskof die op een écht paard het podium opgeleid wordt, Corinna die haar openingsaria "mag" zingen als een lichtgevende suikerspin, een golf-spelende Belfiore, of de reeks in elkaar passende hoedendozen waar uiteindelijk het onooglijk hoedje van Folleville uitkomt... maar het droeg wel allemaal bij tot een leuke en vermakelijke avond.

Publicatie: dinsdag 13 december 2005 @ 17:06
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen