ti guarda dal Grande Inquisitor

Luisa Miller in Luik

De Waalse Opera is nu ook eindelijk van start gegaan met haar eerste échte productie... als je hun Ring-hernemingen van de afgelopen maanden even niet meetelt. Daarvoor hebben ze een productie van de Opéra National de Montpellier van Verdi's Luisa Miller naar Luik gehaald.

Foto

Het is een neutrale, nietszeggende productie van Jean-Claude Fall. Er is amper een decor, enkel een hellend vlak waar een paar bomen opstaan. Dat speelvlak kan verticaal gezet worden om het donkere kasteel van Graaf Walter voor te stellen. Maar in dat decor gebeurt niet veel... Fall beperkt zich tot het verkeer regelen tussen koorleden en solisten.

Luisa Miller werd gezongen door Virginia Tola. Ze heeft een redelijk uniek klinkende, oncharmante stem. In de hoogte worden haar noten nauwelijks omgeven door boventonen waardoor ze nogal schraal klinkt. En zoals vaak bij jongere zangers is enig gevoel voor Verdi ook haar vreemd. Ze voldoet zeker niet aan mijn idee van een Verdi-zangeres. In januari gaat ze ook Fiordiligi zingen in de Munt... hopelijk ligt die rol haar beter.

Marcel Vanaud, die Luisa's vader zingt, kent zijn Verdi uiteraard wel, alhoewel zijn stem stilaan opgedroogd is en hij het affraseren vaak achterwege laat. Maar dat neemt niet weg dat zijn uitvoering van "Sacra la scelta" een van zijn betere momenten van de laatste jaren is.

De tenor Keith Ikaia-Purdy zong Rodolfo. Hij heeft de beste stem van de bezetting. Zijn stem klinkt heel homogeen zonder de minste vermindering in slagkracht in de hoogte of de laagte, enkel met een minimieme insnoering rond zijn passagio. Over het algemeen zingt hij met voorbeeldig legato, maar het mag nog wat meer zijn... bepaalde delen van "Quando le sere al placido" zijn niet echt in elkaar verkneed. De stem klinkt goed, maar is wel nogal veel hetzelfde.

De twee 'slechterikken' werden goed vertolkt door de vaste waarden van Luik: Wojtek Smilek (graaf Walter) en Léonard Graus (Wurm). Het was een voorstelling die zijn momenten had, maar het is niet echt de hoogvlieger van het seizoen.

Publicatie: woensdag 23 november 2005 @ 19:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen