ti guarda dal Grande Inquisitor

Ingeborg Danz in deSingel

Voor de reeks liedrecitals in deSingel heeft men weer een origineel programma bedacht met als titel "Ich gehe des Nachts - Von Liebe, Sehnsucht, Nacht und Tod". Schubert en Brahms zijn vooral bekend omwille van de honderden liederen die ze geschreven hebben. Maar daarnaast hebben ze ook heel wat meerstemmige liederen en koorliederen geschreven, die tegenwoordig nauwelijks nog te horen zijn. En het waren hoofdzakelijk deze liederen die gisteren weerklonken in deSingel.

Deze liederen werden uitgevoerd door het koor Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe. Leo van Doeselaar begeleidde verschillende van deze liederen op de pianoforte. Met de eerste drie liederen van Brahms - Abendständchen, Im Herbst en Waldesnacht, allemaal a capella - werd een rustige, sfeervolle herfststemming gecreëerd. Ondanks het wereldlijk karakter van deze liederen ontstond er toch een spirituele, haast religieuze sfeer.

Na de pauze was het de beurt aan de alt Ingeborg Danz. Zij is hoofdzakelijk een oratoriumzangeres en haar Bachvertolkingen zijn altijd van het hoogste niveau. Ik hoopte dat ze diezelfde communicatie ook zou kunnen inzetten in het liedrepertoire. Ze begon met Ständchen (Zögernd leise), een van Schuberts bekendere werken voor mannenkoor en alt. De rest was het ijzeren repertoire van Brahms-liederen, van Sapphische Ode tot Von ewiger Liebe. En spijtig genoeg vond ik haar wat teleurstellend. Ze lijkt alles teveel te willen controleren en geeft een beheerste uitvoering die spontaneïteit mist.

Een en ander is misschien ook te wijten aan de akoestische keuzes. Om een of andere reden was de scheidingswand halverwege de zaal niet gesloten, zoals gewoonlijk bij liedrecitals, waardoor daar een half lege zaal in het donker gehuld was en Danz' stem veel kleiner klinkt dan gewoonlijk.

Wat me trouwens ook stoorde, was de microfoon die ongeveer drie meter boven het podium bovenop een paal staat. Ik kan begrijpen dat deSingel archiefopnames of zo maakt, maar dat ze daarvoor een paal vlak voor de zangeres moeten zetten, is onbegrijpelijk. Daarvoor zijn toch wel minder storende oplossingen te bedenken...

Publicatie: zaterdag 19 november 2005 @ 12:46
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen