ti guarda dal Grande Inquisitor

La clemenza di Tito in het PSK

Als voorafje aan het Mozartjaar, presenteerde De Munt een concertante uitvoering van La clemenza di Tito in het PSK. René Jacobs leidde het Freiburger Barockorchester en het RIAS Kammerchor.

Mark Padmore gaf over het algemeen een dramatische lezing van de titelrol. In de aria's wordt hij wel gehinderd door zijn gereduceerde hoogte. Dat deel van zijn stem is een aanhangsel dat geen homogeen geheel vormt met de rest van de stem. Een hoge noot wordt daarom ofwel maar even kort aangeraakt, ofwel mengt hij er heel veel kopstem doorheen. Maar hij heeft wel alle noten. De dramatiek van de rol komt echter vooral tot uiting in de recitatieven. En daarin is hij wel fantastisch. Ook hier weer veel dramatiek, bij momenten zelfs iets teveel... bijvoorbeeld in zijn grote "twijfelmonoloog" in het tweede bedrijf, als hij moet beslissen of hij zijn vriend Sesto ter dood moet veroordelen of niet, primeert de woede en verontwaardiging over het verraad en komt de twijfel niet voldoende tot uiting. Maar het was toch een zeer indrukwekkende vertolking.

De rol van Vitellia werd naar best vermogen gezongen door Alexandrina Pendatchanska. De onmogelijke tessituur van haar slotaria "Non più di fiori" bleek een probleem te zijn. In de recitatieven was ze wat eenzijdig, ofwel was ze een furie, ofwel behandelde ze Sesto als een voetveeg.

Bernarda Fink wordt elk jaar beter. Haar Sesto torent boven alle zangers uit... zowel in de aria's als in de recitatieven. Ze is een van die zangeressen die een traan in haar stem kan leggen en daardoor een natuurlijke ontroering oproept. Haar grote moment is uiteraard haar aria "Parto, parto" die ze met veel stembeheersing zingt. Elke 'parto' werpt ze gracieus en vastberaden de zaal in om dan de klank langzaam terug binnen te halen... net zoals een visser een hengel uitwerpt en dan de buit binnenhaalt. Ook in haar recitatieven verklankt ze alle emoties die Sesto doormaakt. Ik kijk nu al uit naar haar recital in het Conservatorium in mei van volgend jaar.

De kleinere rollen waren ook goed bezet met Marie-Claude Chappuis (Annio), Sunhae Im (Servilia) en Sergio Foresti (Publio) wat bijdroeg tot een zeer bevredigende avond. Het podium stond vol met microfoons, dus ik veronderstel dat er op een bepaald moment wel een radio-uitzending zal plaatsvinden...

Publicatie: woensdag 16 november 2005 @ 8:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen