ti guarda dal Grande Inquisitor

Der Barbier von Sevilla - Joseph Keilberth

Kerstmis 1959. De zender ARD schrijft geschiedenis door voor de eerste keer een opera live uit te zenden. De opera Der Barbier von Sevilla - en niet Il barbiere di Siviglia - werd toen uitgevoerd door de Bayerische Staatsoper in het Cuvilliéstheater in München.

FotoHet is uiteraard geen toeval dat Deutsche Grammophon net nu deze opname uitbrengt op DVD. Fritz Wunderlich, de Almaviva van deze opvoering, zou dit jaar 75 geworden zijn... als hij in 1966, een paar dagen voor zijn 36e verjaardag, niet door een stom ongeluk om het leven gekomen zou zijn. Om een legende te worden, helpt het natuurlijk om vroeg te sterven, maar dat is uiteraard niet voldoende. Fritz Wunderlich beschikte over een van de mooiste lyrische tenorstemmen van de 20e eeuw en was o.a. dé Tamino van zijn generatie en hét voorbeeld voor elke tenor die na hem Mozart wil zingen.

Voor wie tegenwoordig gewend is geraakt aan het vocale vuurwerk van Florez en andere Rossini-tenoren, is Wunderlichs Rossini waarschijnlijk een schok. In 1959 werd uiteraard op een andere manier Rossini gezongen. De spectaculaire coloraturen werden overgelaten aan de sopranen, maar Wunderlich heeft dat spektakel niet echt nodig om je van je stoel te slaan. Zijn timbre, zijn legato, zijn gemakkelijke hoogte, zijn perfecte dictie, zijn "présence" op het podium volstaan.

Op dat podium staat een productie zoals je die verwacht van die periode... het is een productie waarin de triplex-decors enkel als beeldvulling dienen. Er wordt uiteraard in het Duits gezongen. Het valt echter wel op dat de grootse gebaren die soms met die periode geassocieerd worden volledig achterwege blijven. In een komedie als "De barbier" en in de kleine zaal van het Cuvilliéstheater zou dat trouwens ongepast zijn.

Vooral het acteerwerk van Hermann Prey valt op. Hij zou later ook uitgroeien tot een van de belangrijke "Italiaanse" Figaro's, de basis daarvoor werd hier - in zijn moedertaal - gelegd. Het is zelfs verbazend dat hij in het prachtig gekarakteriseerde "Bin das Faktotum" (inclusief een heel mooie kopstem) niet over zijn tong struikelt, gezien de snelheid van de aria en de, niet altijd even lekker bekkende, Duitse vertaling.

In de jaren '50 was Rosina nog sopraanrepertoire, daarom dat een "coloratuursopraan" als Erika Köth hier deze rol zingt. Zij zingt wel een ongelooflijke hoeveelheid extra coloraturen die ik nog nooit eerder gehoord heb. Haar aria "Frag ich mein bekommnes Herz" (Una voce poco fa) is een opwindende uitvoering waarbij de hoogste noten zelfs logisch en evident klinken. Het was toen ook nog de gewoonte om tijdens de muziekles niet de voorziene aria uit "L'inutile precauzione" te zingen, maar iets waarmee de sopraan kon schitteren. In deze voorstelling was dat ook zo, Erika Köth zingt Norina's aria "Quel guardo il cavaliere" (ook in het Duits) uit Don Pasquale.

Het is ook verrassend om de toenmalig regerende Wotan, Hans Hotter, Basilio te horen zingen. Hij is wat stijf en offert zijn legato soms op, maar je volgt toch gefascineerd en even nieuwsgierig als dokter Bartolo zijn plan dat hij in "Die Verleumdung" uiteenzet. Max Proebstl als Bartolo vond ik iets minder mooi. Hij speelt Bartolo als een buffo-karakterrol, inclusief rare stemmetjes tijdens de recitatieven. Maar als hij dan bijvoorbeeld aan zijn aria "Einen Dokter meinesgleichen" komt, schakelt hij terug naar zijn gewone zangstem.

Publicatie: zaterdag 12 november 2005 @ 12:07
Rubriek: DVD's

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen