ti guarda dal Grande Inquisitor

Il viaggio a Reims in De Munt (2/2)

Verleden week hoorde ik de tweede bezetting van Il viaggio a Reims. Ondertussen heb ik de eerste bezetting gehoord en die is - gemiddeld genomen - een stuk beter, vooral bij de mannen. Bij de zangeressen werden er trouwens twee ingezet uit de eerste bezetting: Daniela Pini (La marchesa Melibea) en Rena Granieri (Madama Cortese).

FotoMichele Pertusi is uiteraard een gigantische verbetering als Lord Sidney, zijn bas is gemaakt voor dit repertoire. Giovanni Furlanetto tekende in Don Profondo's cataloogaria de verschillende nationale karakters met een iets dikkere stift dan Sedov. Maar het meest opvallend was Bruno Praticò, die de clown uithing als Barone di Trombonok. Daardoor viel hij veel meer op dan zijn tegenhanger uit de tweede bezetting (Andrea Porta), die ik me zelfs nauwelijks nog herinner. Praticò smijt er zelfs een paar "ad lib" grappen tussendoor. Om een of andere reden doet hij dat in het Frans... als het in het Duits was geweest had ik het nog kunnen begrijpen, ofwel verkeert hij in de waan dat de Munt een Frans operahuis is. De twee tenors, Riccardo Botta en Lawrence Brownlee, waren ook van meer dan gemiddeld niveau.

Aan de vrouwenkant viel vooral Carmela Remigio op als een mooie Corinna. Maar het was niet allemaal even fantastisch. Désirée Rancatore (Contessa di Folleville) is de ramp van de eerste bezetting. Naar mijn gevoel zit haar stem niet juist, waardoor ik telkens overvallen werd door plaatsvervangende ademhalingsstoornissen telkens als ze begint te zingen. En als het orkest een beetje luider begint te spelen, dan geraakt ze er niet meer door.

Nu, verstaanbaarheid is sowieso een probleem van deze productie. Er is namelijk een loopbrug gebouwd voor het orkest, die aan weerszijden met het podium verbonden is. Op zich is dat niet zo erg, ware het niet dat er ook vaak op die verbindingsstukken gezongen wordt... dus onder het balkon van de koninklijke loge, of onder de loge van de stad Brussel. Als je dus pech hebt en aan de verkeerde kant van de zaal zit, dan hoor je een deel van de aria's slechts op halve kracht. Ook die loopbrug voor het orkest is geen geniale idee op akoestisch vlak. Het meest opvallend was bijvoorbeeld de conclusie van de cataloogaria. Furlanetto zong die op die loopbrug en plots verdween zijn stem in het niets...

Maar op die bemerkingen na, blijft het een onderhoudende voorstelling.

Publicatie: woensdag 9 november 2005 @ 0:01
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen