ti guarda dal Grande Inquisitor

Orpheus in der Unterwelt in Keulen

Gisterenavond gaf Thomas Quasthoff een recital in Keulen. Als extraatje leek het me wel een goed idee om de matineevoorstelling van Orpheus in der Unterwelt in de Keulse Opera mee te pikken... een nieuwe Duitstalige productie van Offenbachs opéra-bouffon Orphée aux enfers.

Maar na de recensies in o.a. de Kölner Stadt-Anzeiger en de Kölnische Rundschau gelezen te hebben, waren mijn verwachtingen al een stuk bekoeld. En toen een week na de première een bericht verscheen dat enkel de eerste tien voorstellingen van de voorziene 32 zouden opgevoerd werden, en de rest om "artistieke redenen" was afgevoerd, dan waren de schandaalverwachtingen compleet.

Indertijd wou Offenbach de spot drijven met de heersende klasse in Parijs. Daarom dat ze het in Keulen verantwoord vonden om het libretto grondig te herschrijven. Konrad Beikircher en Bernd Weikl (die ook regisseerde) verplaatsten de handeling naar het hedendaagse carnaval in Keulen. Ze herschreven alle dialogen, liquideerden een deel van de muziek (de voorstelling duurt nog geen 2 uur, pauze inbegrepen) en maakten van Jupiter de voorzitter van de carnavalsvereniging "Freunde schöner Götter-Funken von 1824 e.V.". Pluto is de directeur van het commerciële TV-station XXL-TV (waar "Jupp" in de raad van bestuur zit en waar Eurydike hoopt een eigen show te krijgen). De "Unterwelt" is de Keulse metro. Orpheus speelt nog wel altijd viool, met de bijnaam "der kölsche André Rieux". Soit.

Foto

A priori had het misschien wel kunnen werken, maar het resultaat was niet erg grappig. De samenhang, de Franse esprit en de noodzakelijke vaart waren ver zoek. Het was weliswaar niet allemaal even hoogstaand of boeiend, maar het was toch niet van die aard om alle reacties na de première te kunnen verklaren. Waarschijnlijk hebben ze na de première wel een en ander opgekuist, ofwel heeft het geholpen dat ik op het ergste voorbereid was.

Vocaal was het van "hetzelfde" niveau. De Eurydike van Ausrine Stundyte is - vooral in het begin - nauwelijks hoorbaar. De Orpheus van Musa Nkuna was dan weer slecht verstaanbaar. Hauke Möller (Pluto) zingt zijn openingsaria in het Frans (of iets dat er vaag op lijkt), om nadien op het Duits over te schakelen, waarna hij meteen een van de betere zangers van de bezetting werd. Günter von Kannen was nog het minst slecht als Jupiter... duidelijk verstaanbaar, maar met een nogal ongelikte-beer-expressie. Het vliegenduet met Eurydike - hij hangt dan als een vette bromvlieg boven de nieuwe presentatrice van de show "Köln - wir fliegen drauf" - was nogal rommelig. Rommelig beschrijft nog het beste de hele voorstelling, zowel op muzikaal, theatraal als choreografisch vlak.

In deze operette zitten ook twee rollen voor niet-zangers. De soap-actrice Marianne Rogée speelt "die Öffentliche Meinung" (oftewel L'Opinion Publique) als een journaliste. Maar haar zangstem is onbestaande, zelfs mét versterking... wat wel enigszins verrassend is voor een actrice wier soap-karakter "Isolde Pavarotti" heet. Dan doet de andere niet-zanger het wat beter. Franz-Josef Antwerpes - in een vorig leven was hij meer dan 20 jaar Regierungspräsident van Keulen - speelt en zingt Hans Styx. Hij is nog het grappigste van allemaal met zijn droge, onderkoelde opmerkingen.

Maar alles bij elkaar was het een benedenmaats gezongen operette met een niet-grappige en rommelige regie. Gelukkig kon ik uitkijken naar het recital van Thomas Quasthoff..

Publicatie: maandag 7 november 2005 @ 12:51
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen