ti guarda dal Grande Inquisitor

Elena Zaremba in De Munt

Het recital van Elena Zaremba in de Munt was tevens een voorstelling in de reeks Muziek en Poëzie. Deze "avond in het Russisch" paste ook in Europalia Rusland, waarmee drie vliegen in één klap geslagen werden. De bindende factor in zo'n Muziek-en-Poëzie-voorstelling is meestal een bepaalde dichter. In dit geval was dat Mikhaïl Lermontov.

Voor het muziek-deel van de avond zong Zaremba, aan de piano begeleid door Ivary Ilja, liederen op teksten van Lermontov, waarvan de ene componist al onbekender is dan de andere... op een occasioneel lied van Rimsky-Korsakov, Tchaikovsky of Dargomizhsky na. Elena Zaremba heeft een prachtige, donkere mezzo-stem die ze vol overgave en variatie inzet voor zowel een Kozakken-wiegenlied van Gretchaninov, een ingetogen Gebed van Mussorgsky of een aangrijpend verinnerlijkte Liefde van een dode van Tchaikovsky, wat voor mij het hoogtepunt van de avond was.

Het poëzie-deel werd verzorgd door de jonge Russische actrice Ludmila Skripkina. Terwijl Zaremba zong, zat zij meestal aan een bureautje met een ganzeveer de volgende tekst te schrijven. Tussendoor droeg zij teksten van Lermontov voor. Het gebruik van het Russisch als voertaal schept wel een extra afstand, die niet bestaat in het geval van een gelijkaardige Franse, Duitse of Engelse avond. Maar Skripkina slaagt er redelijk goed in om de sfeer van de teksten weer te geven... vooral in de dramatischere teksten, zoals de monoloog van de Demon, of het gevecht met de panter in Een ondoordringbare muur.

Wat me wel lichtjes stoorde, was dat Skripkina blijkbaar versterking nodig had om hoorbaar te zijn. Het is niet dat de balans slecht was of zo, maar de sfeer en de klank van de stem verandert wel. De klank komt ook altijd van dezelfde kant, onafhankelijk van waar ze op het podium staat. Dat was vooral opvallend in de paar momenten dat ze dialogeert met Zaremba, die uiteraard zonder microfoon spreekt. Het was niet onoverkomelijk, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er geen Russische acteur kon gevonden worden, die nog wel weet hoe hij in een zaal moet spreken...

Publicatie: zaterdag 5 november 2005 @ 22:59
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Nabucco in Mönchengladbach

Ik kan begrijpen dat een klein stadstheater als dat van Mönchengladbach ook wel eens Nabucco wil uitvoeren. Maar als ze meer dan de helft van de rollen niet min of meer deftig kunnen bezetten, dan hadden ze misschien beter een andere Verdi-opera gekozen...

Opera, 24-6-2018 8:24
1 opmerking

Hans Heiling in Essen

Het is misschien nog wat vroeg om van een Marschner-revival te spreken na de verschillende producties van Der Vampyr in Koblenz, Berlijn of Genève de afgelopen seizoenen. De opera van Essen draagt er in alle geval toe bij om het gat tussen Freischütz en Holländer op te vullen met een nieuwe productie van Hans Heiling.

Opera, 23-6-2018 10:07
0 opmerkingen

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen