ti guarda dal Grande Inquisitor

Israel in Egypt in deSingel

deSingel is een project gestart om, gespreid over verschillende jaren, alle oratoria van Handel op te voeren. De rode draad doorheen deze onderneming is het koor Collegium Vocale Gent. Het is dan ook niet geheel toevallig dat ze de reeks beginnen met een koororatorium als Israel in Egypt, waar de rol van de solisten redelijk beperkt is. Voor deze uitvoering werden ze ondersteund door het Freiburger Barockorchester onder leiding van Marcus Creed.

Het oratorium is gebaseerd op het boek Exodus en beschrijft in het eerste deel de zeven plagen van Egypte en Moses die de Israelieten uit Egypte wegleidt, inclusief het splitsen van de Rode Zee.

In het tweede deel - "Moses's Song" - reflecteren het koor en de solisten over de grootsheid van God. En het is in dit deel dat de solisten nog redelijk vaak aan het woord komen. In de eerste plaats is dat de tenor James Gillchrist, die eerder dit jaar al een indrukwekkende Evangelist was. Ook nu weer haalt hij alle mogelijke dramatiek boven in zijn expressie, zijn aria "The enemy said, I will pursue" is één gigantische woede-uitbarsting.

De altpartij werd door de contratenor Matthew White gezongen... gezien mijn relatieve afkeer van dit stemtype, kon hij mij niet echt boeien. Johannette Zomer begint stilaan op mijn zenuwen te werken met haar eng, genepen vibrato en de manier waarop ze zich de hoogte inslingert. Ik was dan weer wel onder de indruk van de twee bassen - twee koorleden Matthias Jahrmärker en Matthew Brook - die even als solist optraden voor het duet "The Lord is a man of war". Maar het was het koor dat de verdiende triomfen oogstte...

Publicatie: vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:51
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen