ti guarda dal Grande Inquisitor

Pikovaya Dama in Hamburg

In tegenstelling tot Mathis der Maler, was de tweede opera die ik in Hamburg zag - Tchaikovsky's Pikovaya Dama - iets bekender. Het is al de derde productie die ik dit jaar van deze opera zie... en telkens vond de regisseur het nodig om aan het libretto te prutsen. In Hamburg was het Willy Decker die zich aan de Schoppenvrouw vergreep.

Hij maakt er een psychologisch drama van (niet echt verbazend) waarin werkelijkheid en fantasie door elkaar lopen, alles draait rond het kaartspel. De speelkaart is dan ook de Deckeriaanse rode draad in deze productie. Maar om alles te laten kloppen met zijn concept gebruikt hij de beproefde methodes, zoals op bepaalde momenten - wat er redelijk veel bleken te zijn - de boventiteling uit te schakelen en het creatief gebruik van de schaar.

Het begint al in de eerste scène. Normaal gezien, speelt die zich af in een park in St-Petersburg. Maar in deze productie speelt die zich af in een speelzaal. De kaarttafel is trouwens alomtegenwoordig... zelfs de Gravin sterft terwijl ze op die tafel ligt. In die "parkscène" wordt het koor sterk gereduceerd en het kinderkoor sneuvelt zelfs helemaal. Ook in de Lisa-Pauline-scène had ik de indruk dat er een en ander geknipt was, alhoewel Pauline bijvoorbeeld wel haar romanze mag zingen. Heel de "Pastorale" tijdens de balscène moet het uiteraard ook ontgelden. Maar daarna lijkt de opera redelijk ongeschonden te zijn.

Dat betekent nog niet dat Willy Decker zich geen verdere vrijheden veroorlooft. Op het einde van de balscène verschijnt de Gravin in plaats van Katharina de Grote (de tekst hadden ze vergeten te veranderen). Lisa springt ook niet in het Winterkanaal, maar maakt zich van kant met Hermanns revolver. Maar dat zijn slechts allemaal details.

Desalniettemin, als je abstractie kan maken van Deckers mutilaties - waar ik tot mijn eigen grote verbazing redelijk goed in slaagde - dan krijg je wel een mooie, intelligente en boeiende productie te zien. Zijn favoriete "kleuren" - zwart en grijs - domineren het decor en de kostuums. Het decor van Wolfgang Gussmann bestaat uit smalle wanden die heen en weer kunnen schuiven om zo een volledige muur te vormen, of een gang, of zelfs een geniaal bewegend labyrinth tijdens het eerste duet van Hermann en Lisa waarin ze elkaar verliezen. Ook een gigantisch protet van de jonge Gravin verschijnt vaak op cruciale momenten. Een van de mooiste momenten was de manier waarop hij het slotkoor ensceneerde. Hermann ligt dood op de speeltafel en dan klinkt vanuit de coulissen het koor, wat - heel passend - als een Russisch-orthodox mannenkoor klinkt. Het effect is adembenemend.

De bezetting werd aangevoerd door de Hermann van Robert Dean Smith. Alhoewel hij deze zomer de Bayreuther Tristan was, gaf hij mij toch niet de indruk van een grote Heldentenorstem te hebben. Zijn stem zit en klinkt wel goed en op geen enkel moment kwam hij in de problemen. Zijn geliefde Lisa werd gezongen door Elena Prokina, die vooral hartverscheurend was tijdens haar grote kanaalscène. Alfredo Daza verving Pavel Baransky als Jeletsky. Zijn rol valt of staat met zijn liefdesverklaring van het tweede bedrijf. Hij heeft wel een mooi hoogte, maar hij klinkt wat te donker en te bas-baritonaal om goed te zijn.

Tenslotte moet ook de Tomski van Egils Silins vermeld worden, al is het maar omdat hij op het einde van het seizoen Wotan gaat zingen in de Vlaamse Opera (en dit jaar nog Holländer in de Munt). Als Tomski was hij in allegeval al overtuigend. Hij heeft een mooie en expressieve lyrische bas. Zijn ballade was een van de weinige momenten dat de rillingen echt over mijn rug liepen. Maar of zijn onbetwistbare kwaliteiten ook geschikt zijn voor Wotan, is af te wachten...

Publicatie: zondag 23 oktober 2005 @ 21:38
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen