ti guarda dal Grande Inquisitor

Sarah Connolly en Dietrich Henschel in het PSK

Het eerste deel van het concert van het Orchestre des Champs-Elysées onder leiding van Philippe Herreweghe stond in het teken van Mahler. De "sopraan" - ze klinkt volgens mij meer als een mezzo - Sarah Connolly en de bariton Dietrich Henschel zongen een aantal Lieder aus Des Knaben Wunderhorn.

De twee zangers konden niet meer verschillend zijn. Aan de ene kant heb je Dietrich Henschel die zich in zijn typische stijl doorheen de liederen worstelt en ze daarbij ook mee-leeft. Aan de andere kant heb je Sarah Connolly die een reeks noten zingt, waarbij ik nooit enige betrokkenheid voelde. Connolly zong met de partituur, Henschel zong zonder partituur. Dietrich Henschel had ongeveer anderhalf lied nodig om opgewarmd te geraken en/of om zijn stem aan te passen aan de akoestiek van de zaal. Sarah Connolly kwam amper boven het orkest uit.

Het zal duidelijk zijn dat Henschel mij een stuk beter beviel, ook al was zijn uitvoering verre van foutloos. Hij werpt zich op een baldadige manier op de hoge noten - bijvoorbeeld in Lied des Verfolgten im Turm - en dan verbaast het niet echt dat door al dat geweld zijn stem plots kraakt. Henschels mooiste momenten waren Wo die schönen Trompeten blasen en zijn opslorpende vertolking van Revelge. In tegenstelling daarmee was Connolly een stuk bleker en zonder risico's, en daardoor ook een stuk minder spannend. Op interpretatief vlak gebeurde er niets... zelfs bij Rheinlegendchen ontbrak het aan charme. Enkel voor het slotlied Urlicht kon ze me in het begin even mijn oren doen spitsen.

Na de pauze zou Bruckners "Vierde Symfonie" opgevoerd worden...

Publicatie: woensdag 12 oktober 2005 @ 22:36
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen