ti guarda dal Grande Inquisitor

Ariadne auf Naxos in Antwerpen

Met de renovatiewerken in de Antwerpse Opera is men gedwongen om uit te wijken naar andere - en kleinere - zalen in Antwerpen. Het is dan ook geen echte verrassing om Strauss' opera Ariadne auf Naxos in hun programmatie te vinden. De Vlaamse Opera heeft hiervoor de productie van Paul Curran binnengehaald, die eerder in het Teatro la Fenice opgevoerd werd... en nu in deSingel.

Foto

De twee delen van de opera - de proloog en de opera-in-de-opera - worden ook scenisch duidelijk onderscheiden. De voorbereidingen tijdens de proloog spelen zich af in de kleedkamers van de twee gezelschappen. Dat is allemaal goed verdedigbaar, maar toch komt de proloog nooit echt op gang. Er vallen zelfs af en toe dode momenten, waardoor de continuïteit helemaal zoek is.

De opera "Ariadne" speelt zich dan af in het paleis van "de rijkste man van Wenen" waar een typisch barokachtig theatertje opgesteld staat met doeken die voor het perspectief moeten zorgen en geschilderde golven als achtergrond. Vooraan op de scène zitten dan de gasten... die een voor een tijdens de voorstelling afdruipen tot enkel nog de Haushofmeister overblijft. Ik kan die gasten geen ongelijk geven. De dode momenten die tijdens proloog slechts sporadisch voorkwamen, stapelen zich hier op tot een - letterlijk - slaapverwekkende voorstelling die met horten en stoten verliep. Zelfs de verschijning van Zerbinetta in bunny-pakje kon daar niets aan veranderen.

De Vlaamse Opera heeft een heel homogene bezetting verzameld... homogeen in haar middelmatigheid. Eigenlijk vond ik de muziekleraar Sten Byriel en de dansmeester Guy De Mey nog het best van allemaal.

Stephanie Houtzeel zong de componist. Deze rol wordt wel vaker door mezzo's gezongen, alhoewel het een sopraanpartij is (een aantal jaar geleden in de Munt werd de rol bv. door Susan Chilcott gezongen). De rol levert weliswaar geen grote problemen op voor Stephanie Houtzeel, maar als ze over de verdediging van de "Heilige Kunst" zingt, mag het best wat etherischer en lichter. De coloratuurpartij van Zerbinetta werd gezongen door Sine Bundgaard. En haar vertolking was exemplarisch voor de hele voorstellling. Bij momenten leek ze wel te markeren in plaats van door te zingen, wat dat horten-en-stoten van de regie nog meer versterkte.

De twee "grote" rollen van de Primadonna/Ariadne en de Tenor/Bacchus werden respectievelijk gezongen door Mariana Zvetkova en Jeffrey Dowd. Ik herinner me Zvetkova van haar deelname aan de Koningin Elizabethwedstrijd in 1996, waar ze me toen opviel omwille van haar gigantische stem (1996 was trouwens ook het jaar van Ana Camelia Stefanescu... en Stephanie Houtzeel). Van dat overrompelende heb ik nu niet veel meer gemerkt. Maar haar stem geeft nog wel die grote indruk, met een "Slavisch vibrato" die vooral tijdens de proloog soms de kop opstak... maar die mij niet echt stoorde. Het duet op het einde van de opera was dan ook de eerste keer tijdens de voorstelling dat ik terug "wakker" werd en het gevoel had dat ik in een operavoorstelling zat. Alleen spijtig dat we daar meer dan twee uur op moesten wachten.

Publicatie: donderdag 6 oktober 2005 @ 23:55
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen