ti guarda dal Grande Inquisitor

Werner Güra in De Munt

De Munt begon haar recitalseizoen heel klassiek met een volledig Schubertprogramma, gezongen door de tenor Werner Güra en met Christoph Berner als pianist.

Voor de pauze werd een (kort) Goethe-programma gebracht met slechts vijf liederen. De ballade Der Sänger was het opwarmstuk. De stem van Werner Güra bleek redelijk beperkt te zijn in expressiemogelijkheden. De ballade bleef binnen een klein spectrum van kleur en dynamiek... terwijl er veel meer inzit, al is het maar het onderscheid tussen de stem van de troubadour en die van de koning.

De drie liederen die daarna kwamen, waren typisch Schubertiaanse Sehnsucht-liederen. Met een fluisterend piano verklankt hij het zoeken van de schaapherder in Schäfers Klagelied en het verlangen in An Mignon klinkt bij momenten zelfs hoopvol. Het laatste lied voor de pauze was de overbekende uitsmijter Der Musensohn. Het probleem was echter dat Werner Güra zich moeilijk kon losmaken van dat Sehnsuchtgevoel, waardoor het grootste deel van Der Musensohn te weemoedig klonk, in plaats van dat hij zich volledig over zou geven aan het opgewekte dansritme.

Het "pièce de résistance" kwam na de pauze met Schwanengesang. Het is altijd afwachten hoe een zanger omgaat met enerzijds de lichtere liederen zoals Frühlingssehnsucht of Ständchen, en anderzijds de zwaardere liederen zoals bijvoorbeeld Aufenthalt. Zoals meestal ligt het probleem bij de dramatische liederen. Werner Güra beschikt niet echt over de mogelijkheden om de expansieve momenten tot zijn recht te laten komen. En als er op zo'n moment toevallig ook nog eens een hoge noot ligt, dan klapt zijn stem in elkaar en wordt ineens een maat kleiner. Maar de andere liederen zijn wel goed... op een paar schoonheidsfoutjes na, zoals af en toe niet-overtuigde, aarzelende inzetten.

De Heine-liederen waren gelijkaardig. Voor Der Atlas moest het neerdrukkende gewicht vooral komen van de piano. Der Doppelgänger was daarentegen wel redelijk goed. De climax op zijn 'eigne Gestalt' was weliswaar het zwakke punt, maar voor de rest was het aanvaardbaar... alhoewel ik wel liever een grootser uitgebouwd crescendo hoor om tot die 'Gestalt' te komen. Op zich was het een redelijk goede uitvoering van Schwanengesang, die af en toe beperkt werd door de mogelijkheden van Güra's slanke tenor.

Tot slot keerde hij terug naar Goethe voor het bisnummer An den Mond. De herhaling van Das Fischermädchen als tweede bisnummer was een gemakkelijkheidsoplossing.

Ik wil ook nog vermelden dat Werner Güra recent een nieuwe CD heeft uitgebracht bij harmonia mundi met een aantal Mörike-Lieder van Hugo Wolf, die ook de moeite waard is. Al is het maar omdat er heel weinig opnamen bestaan van de Mörike-Lieder, gezongen door een tenor. En met deze CD is er nu de mogelijkheid om die liederen ook eens in dat stemregister te horen, in plaats van de meer voorkomende baritonversie... waardoor toch andere aspecten van de liederen naar boven komen.

Publicatie: woensdag 5 oktober 2005 @ 22:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen