ti guarda dal Grande Inquisitor

Jorma Hynninen - Winterreise

DVD's zijn niet meteen het voor de hand liggende medium voor liederen. TDK heeft wel een aantal DVD's uitgebracht met liedrecitals van Le Châtelet in de reeks "Voices of Our Time", maar voor de rest is de oogst maar mager. Je zou nochtans verwachten dat allerlei creatievelingen iets zouden doen met Schuberts Winterreise, en daar bestaan effectief een aantal DVD-opnames van. Eén daarvan is met de Finse bariton Jorma Hynninen en de pianist Ralf Gothoni.

FotoHet is een opname van een recital - met publiek - dat dateert van 1994. Het is opgenomen in het Reidar Särestöniemi-museum, ergens in Lapland. We krijgen overwegend een registratie van het recital te zien, met soms overdreven close-ups van Hynninen. Maar de beelden van het recital worden afgewisseld met besneeuwde landschappen, die trouwens ook door een van de grote vensters van de zaal zichtbaar zijn.

Deze beelden hebben niet de pretentie om een bijkomende interpretatie-laag toe te voegen, maar zijn louter illustratief en sfeerscheppend. Soms zijn ze voor de hand liggend, zoals een stromend riviertje voor Wasserflut of een ondergaande zon voor Nebensonnen.

Daarnaast worden ook de schilderijen van Särestöniemi gebruikt, maar die vind ik niet altijd even geslaagd. Vaak passen ze niet bij de sfeer van het lied dat op dat moment gezongen wordt. Felgekleurde bloemen vormen bijvoorbeeld een te groot contrast met Irrlicht. Een ander bloemenschilderij past anderzijds weer wel bij Frühlingstraum, maar dat is eerder een gelukkig toeval.

Jorma Hynninen heeft tegenwoordig een karakteristieke, rauw klinkende stem. Het is eigenlijk helemaal geen mooie stem, maar wel een die ik graag hoor... ook in liederen. Tien jaar geleden - dat moet ongeveer in dezelfde periode geweest zijn toen hij Amfortas in de Vlaamse Opera zong - was zijn stem nog een stuk egaler en minder verweerd. Met een zachte stem probeert Der Lindenbaum bijvoorbeeld Der Wanderer verleidelijk te lokken. Ik weet niet of hij dat nu nog op dezelfde manier zou kunnen.

Met Gute Nacht wordt vaak de basis gelegd voor de interpretatie van de rest van de liedcyclus. Jorma Hynninen doet dat hier ook. Zijn Winterreise is gestoeld op intens verdriet, wat nog versterkt wordt door zijn intense ogen. Dit gevoel van ontroostbaar verdriet diept hij nog verder uit in Auf dem Flusse om tot een eerste rust- en hoogtepunt te komen in "... war ich so elend nicht" van Einsamkeit.

Er is slechts één moment dat hij zijn woede niet kan verbergen en dat is in het tweede lied Der Wetterfahne. Voor de rest is het allemaal verdriet en pijn tot hij bij Der Wegweiser komt. Dan wordt enige berusting merkbaar. Het lijkt wel alsof hij zich verzoend heeft met zijn lot. Vanaf dan hoor je zijn gebroken hart verder verkruimelen tot hij zijn lot verbindt met dat van Der Leiermann.

Publicatie: woensdag 21 september 2005 @ 23:58
Rubriek: DVD's

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen