ti guarda dal Grande Inquisitor

Schubertiade (6) - Michelle Breedt

De eerste, en tot deze week de enige, keer dat ik de mezzo Michelle Breedt gehoord heb, was in 1999 op de Schubertiade, toen die nog in Feldkirch resideerde. Haar pianist was toen Wolfram Rieger voor een thematisch programma rond nacht en dood.

Gisteren gaf ze weer een recital op de Schubertiade. Haar pianist is nog altijd Wolfram Rieger, die ondertussen uitgegroeid is tot de meest vooraanstaande liedpianist. Haar programma was weer thematisch opgebouwd met Schubertliederen Zu den vier Jahreszeiten... net zoals Olaf Bär in juni gedaan heeft.

Michelle Breedt heeft een mooie, homogene stem en ze zingt de liederen met voldoende aandacht voor de tekst. Maar toch kon ze me niet bekoren met de twee eerste seizoenen (zomer en herfst), ondanks de aanwezigheid van schitterende liederen als Herbst of An den Mond in einer Herbstabend. Een mogelijke verklaring is dat ze teveel steelse blikken in de piano wierp. Ze had daar precies de tekst of de partituur als geheugensteun liggen. Ik denk dat het minder zou storen als ze in dat geval gewoon een pupiter zou gebruiken, in plaats van te proberen om haar onzekerheid te verbergen...

De "winter" na de pauze beviel me veel beter. Ze begon met Der stürmische Morgen uit "Winterreise" en eindigde met Rastlose Liebe. Maar het was het sfeervol gezongen Der Winterabend (nog zo één van die wondermooie Schubertliederen, die men veel te weinig hoort) waarmee ze de hoofdvogel van de namiddag afschoot.

De "lente" werd slechts door één lied - Viola - vertegenwoordigd. Het is een gigantische bloemenballade waarin vooral Wolfram Rieger zijn meesterschap toonde. Uit zijn piano bloeiden tedere "Schneeglöcklein" op middels zijn delicate aanslag... en later klonken er onheilspellende mysterieuze klanken als aankondiging van "Doch ein ängstliches Gefühl".

Ondanks een zwak begin, eindigde het recital dan toch sterk. En dankzij de twee bisnummers - Frühlingsglaube en Seligkeit - verliet ik fluitend de Angelika-Kauffmann-Saal...

Publicatie: dinsdag 6 september 2005 @ 16:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen