ti guarda dal Grande Inquisitor

Schubertiade (2) - Dorothea Röschmann

Dorothea Röschmann heb ik laatst gehoord in 2002, in de Munt. Het was één van die recitals die ik tijdens de pauze verlaten heb... Nu ze drie jaar later weer mijn pad kruist tijdens de Schubertiade, vond ik dat ik haar een tweede kans moest geven. Maar tot mijn grote spijt heb ik het weer amper tot de pauze uitgehouden.

Het eerste deel van haar recital met Schubert-liederen zag er op het eerst zicht nogal ongeïnspireerd uit. Maar in de details is toch de hand van de pianist en meester-programmasamensteller Graham Johnson merkbaar. Ze begonnen met Ellens Gesänge, maar tussen het tweede en derde lied werd het Lied der Anna Lyle geschoven. Dit lied is ook van Walter Scott en had even goed "Lied der Ellen" kunnen heten. Rossinianen zullen Ellen misschien beter kennen als 'La donna del lago' en Anna Lyles lied past wonderwel tussen de andere liederen. En dan is het spijtig dat Dorothea Röschmann alles verknoeit.

Ze doet zo veel moeite om verstaanbaar te zijn - en slaagt daar ook in - dat ze vergeet om te zingen. Haar stem klinkt lelijk en geforceerd, en zit, naar mijn gevoel, ook te hoog. Haar ademhaling is bijna even luid en storend als die van Matthias Goerne. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze na zo'n recital niet met keelpijn in bed kruipt. Ze zingt ook nauwelijks stiller dan mezzo-forte en daardoor wordt Ellens dritte Gesang (het bekende Ave Maria) vakkundig in de vernieling gebruld.

Vervolgens werden Mignon en Gretchen naar de slachtbank geleid. Het tweede Mignon-Lied Heiß mich nicht reden (!) wordt zonder opbouw rechtdoor gezongen tot wat de climax had moeten zijn bij "Allein ein Schwur ...". Gretchen kreeg twee liederen. Het onvermijdelijke Gretchen am Spinnrade werd voorafgegaan door Gretchens Bitte. Schubert heeft dit Lied niet afgewerkt en het werd hier uitgevoerd in een versie die door Benjamin Britten vervolledigd werd.

Net zoals Mignon is Gretchen in karakter niet te onderscheiden van Ellen... tenminste als Röschmann zingt. Als ze tenslotte een luid-luider-luidst-vertolking geeft van Gretchen am Spinnrade had ik echt geen zin meer om "haar" versie van Mahlers Wunderhornlieder of Bergs Sieben frühe Lieder te horen.

Publicatie: dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:51
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen