ti guarda dal Grande Inquisitor

La Boheme in De Munt

Buiten worden we geteisterd door een miezerig herfstweer, maar in De Munt probeert Christof Loy toch een koud hedendaags Parijs te suggereren, en laat het bijvoorbeeld sneeuwen tijdens het derde bedrijf van Puccini's La Boheme.

Afgezien van de nodeloze tijdsverplaatsing naar de twintigste eeuw, volgt Loy redelijk het boekje. Het eerste en laatste bedrijf spelen zich af in een studentenkamer met links een piano en rechts een washoek en keuken. Voor het laatste bedrijf is de keukenkast wel verdwenen, net als een aantal andere accessoires - zoals het douchegordijn en de spiegel - die misschien bij een pandjesbaas liggen. Het tweede bedrijf is een sfeervol "Café Momus", dat onaangename herinneringen oproept aan Tatyana's verjaardagsfeest, toen Loy een poging ondernomen had om Yevgenij Onegin te ensceneren. De "Barrière d'Enfer" is hetzelfde decor, maar dan zonder de tafels. Er zijn nergens grote verrassingen, alleen weet Loy niet wat hij moet aanvangen met het dollen van de vier bohémiens tijdens het laatste bedrijf en laat het dan maar ontaarden in een gevecht dat eindigt met een kussengevecht.

De Munt voert de opera dagelijks op en heeft daarvoor twee bezettingen klaar staan. Beide bezettingen zijn aan elkaar gewaagd voor wat de twee hoofdrollen betreft en alhoewel de stemmen sterk verschillen werkt de combinatie zeer mooi. Voor de kleinere rollen geniet de eerste bezetting een kleine voorkeur.

In de eerste bezetting worden Mimi en Rodolfo gezongen door Rossella Ragatzu en Marco Berti. Berti viel verleden jaar al op omwille van zijn stijlvolle MacDuff. Hij is een oer-Italiaanse tenor met massa's squillo en een stem die zowel qua timbre als qua frasering doet denken aan Pavarotti. Alleen in de piano-passages, zoals aan het begin van "Che gelida manina", heeft hij wat problemen. Maar voor de rest is het een stralende stem. Ragatzu zingt een vocaal indrukwekkende Mimi... alhoewel Mimi eerder moet ontroeren en daar slaagt ze niet echt in. Haar vibrato begint ook in de verkeerde richting te evolueren.

Tatiana Lisnic en Rolando Villazon is het - totaal verschillend - koppel van de tweede bezetting. Lisnic is een veel frêlere Mimi met een lichtere stem en misschien net daardoor ontroert zij wel. Villazon is een prachtige lyrische Rodolfo met een schitterend legato. Hij heeft meer de stem die je voor Rodolfo zou verwachten.

Het tweede koppel wordt gevormd door Marcello en Musetta. Peter Mattei zingt weer in zijn typische aggressieve stijl voor de eerste bezetting, in tegenstelling tot de rustigere, maar wat kleurlozere Earle Patriarco. De Musetta van Giselle Allen steekt kop en schouders uit boven die van Anne-Catherine Gillet. De eerste loopt over van de sensualiteit, terwijl Gillet al de moeite van de wereld doet om toch maar een stevig geluid te produceren en daarbij haar lichte stem over de grens duwt...

De eerste reeks vertoningen werden geleid door Antonio Pappano. Alhoewel er op de tweede dirigent, Daniele Callegari, niet echt iets op aan te merken valt en hij toch hetzelfde orkest dirigeert, "voelt" het toch anders aan. Al is het maar omdat Pappano erin slaagt om de emoties al los te weken tijdens bijvoorbeeld de orkestrale inleiding op "O Mimi, tu più non torni".

Publicatie: vrijdag 27 december 2002 @ 12:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen