ti guarda dal Grande Inquisitor

Sophie Koch - Myrten

In 1840 componeerde Robert Schumann zijn huwelijkscadeau voor Clara, de zesentwintig liederen van Myrten (Opus 25). Sommige van die liederen - vooral Widmung, Der Nussbaum, Die Lotosblume en Du bist wie eine Blume - zijn vaak te horen op recitals en op opnamen. De andere liederen komen minder vaak, of nooit, aan bod. Ik ken maar drie opnames van de volledige cyclus - Schumann heeft het wel degelijk als een cyclus gecomponeerd - en daar komt nu een vierde bij met de opname van de mezzo Sophie Koch en de pianist Nelson Goerner.

FotoAls zo'n volledige cyclus door één zangeres gezongen wordt, dan is het altijd de vraag hoe ze de typische "mannenliederen" gaat zingen. Maar vanaf de eerste noot van Widmung hoor je een donker gekleurde stem. Voor Widmung is het niet helemaal gepast, maar voor Talismane komt die kleur goed van pas. Op dezelfde manier kleurt ze de twee drinkliederen uit het "Schenkenbuch", Sitz' ich allein en Setze mir nicht. Sophie Koch probeert ze nog extra gewicht te geven, maar dan klinkt het net iets te gemaakt.

In schril contrast daarmee staat een lied als Der Nussbaum, wat ze heel mooi en teder zingt, terwijl Goerner een dromerige piano-ondersteuning geeft. Voor Die Lotosblume creëert ze intimiteit door wat heser te gaan zingen... niet echt orthodox. Dezelfde 'truuk' gebruikte ze ook in Der Nussbaum voor "Sie flüstern ...", waardoor ze vermijdt om pianissimo te moeten zingen.

Het einde van Rätsel - als de oplossing van het raadsel gegeven wordt - kan op verschillende manieren gezongen worden. De meest subtiele manier is om enkel de laatste noot van de pianopartij (een si, of "H" in het Duits) wat luider te spelen. Men kan ook gewoon het antwoord "Hauch" zingen. Sophie Koch zingt enkel iets als "Haaaa". Voor de rest brengt ze de humor van dit Lied goed naar voor. De twee Venetiaanse liederen worden op een gelijkaardige vertellende manier gezongen, vooral Leis' rudern hier .

Er is wel nog veel plaats over op deze CD (hij duurt met moeite drie kwartier). Maar het is een valabel alternatief voor de opname van Olaf Bär en Juliane Banse (nog altijd mijn favoriet), of die van Nathalie Stutzmann. De opname op Hyperion (met Dorothea Röschmann en Ian Bostridge) is te negeren, behalve voor de uitvoerige documentatie van Graham Johnson.

Publicatie: maandag 8 augustus 2005 @ 18:07
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen