ti guarda dal Grande Inquisitor

Il barbiere di Siviglia in Antwerpen

De Vlaamse Opera besloot haar seizoen met de publiekstrekker Il barbiere di Siviglia in de Bourla. Voor de regie hadden ze weer Guy Joosten gevraagd. Maar aangezien hij in "Alinea" op klara al verteld had dat hij niet wist wat hij met die opera moest aanvangen, beloofde dat al niet veel goeds voor het eindresultaat.

En het resultaat was er dan ook naar. Om te beginnen verplaatst hij de handeling naar Italië, omdat hij het niet geloofwaardig vindt dat men in Sevilla Italiaans zingt. Dat is weliswaar een van de meest belachelijke redenen die ik ooit gehoord heb, maar dat is op zich nog niet zo erg. Het is een stuk erger dat hij zowat alle komische elementen, die Rossini, zijn librettist Sterbini en Beaumarchais bedacht hebben, blijkbaar niet goed genoeg vond. Hij vervangt die dan door zijn eigen "grappen", die niets met de opera te maken hebben... en zelfs niet grappig zijn. Een willekeurige aflevering van FC De Kampioenen is tien keer grappiger dan wat Joosten aan de Vlaamse Opera verpatst heeft.

Verder laat hij alles afspelen in een kapperszaak waar Bartolo de baas blijkt te zijn en Figaro en Rosina allebei meehelpen in die kapperszaak. Daardoor worden alle nauwkeurig uitgedachte relaties tussen de protagonisten teniet gedaan en stapelen de ongerijmdheden zich op... waarom moet Almaviva al die moeite doen om Rosina te spreken te krijgen als ze gewoon in die kapperszaak rondloopt ?

Nog zo een van die "grappen" komt op het einde van het eerste bedrijf als Almaviva zijn identiteit bekend maakt aan de carabinieri (zoals ze hier voorgesteld worden)... maar geen enkele van de agenten blijkt te kunnen lezen. Sommigen vinden dergelijke clichés waarschijnlijk ongelooflijk grappig, maar daardoor wordt heel de aanleiding van de daarop volgende verwarringsscène vakkundig de grond ingeboord.

En dan heb ik het nog niet over overbodige "vondsten" als Don Basilio voor te stellen als een maffiabaas, terwijl er nog wel gewoon over hem gezongen wordt als een 'maestro di musica'. En zoals gewoonlijk weet Joosten ook weer geen blijf met het koor. Er is ook een scène waarin een of andere onherkenbare BV zijn haar komt laten knippen. Eenmaal zijn haar geknipt, verschijnt hij dan vanachter de krant. Gisterenavond was dat Willy Claes.

Foto

Het zal waarschijnlijk niet verbazen dat ik me niet echt geroepen voelde om na de pauze te weten te komen hoe de opera zou moeten aflopen volgens Joosten. Als het muzikale deel nog enigszins goed zou geweest zijn, was ik misschien nog wel gebleven, maar bijna geen enkele van de zangers gaf blijk van Rossiniaanse esprit.

Stephanie Houtzeel zingt "Una voce poco fa" alsof ze Carmen is. Iain Paton worstelt met Almaviva's coloraturen van "Ecco ridente in cielo". Zijn serenade "Se il mio nome saper voi bramate" hebben ze zelfs geknipt en wordt met een bandje ten gehore gebracht. Lionel Lhote zingt een redelijke Figaro, maar voor zijn "Largo al factotum" rekent hij teveel op vocale effectjes en verstoort daardoor soms zijn zanglijn. Urban Malmberg is nog de beste zanger als Bartolo en zingt een geslaagde "A un dottor dell mia sorte" zonder over zijn tong te struikelen. Maar het is erg als de Bartolo de zaak moet proberen te redden.

Voor de voorstelling kwam Marc Clemeur nog even op het podium en begon met ons gerust te stellen dat "er niets mis is met de voorstelling" (sic), waarna hij een minuut stilte vroeg voor de slachtoffers van de aanslagen in London.

Publicatie: vrijdag 8 juli 2005 @ 9:04
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen