ti guarda dal Grande Inquisitor

Medea in Parijs

De tweede voorstelling die Toulouse naar het Théâtre du Châtelet bracht, is Cherubini's Medea. Het is een van die werken die Callas in de jaren '50 opdiepte als vehikel voor haar dramatische talenten. Sindsdien is de opera nauwelijks nog opgevoerd omdat je toch een zangeres van dat kaliber nodig hebt. Op zich is de opera niet zo interessant. Het is pas als Medea ten tonele verschijnt dat de opera op gang komt... het eerste half uur is dan ook redelijk slaapverwekkend.

Het scènebeeld is eenvoudig gehouden met wat klassiek aandoende trappen en poorten. De regisseur Yannis Kokkos heeft daarin een zeer statische regie bedacht met een koor dat opkomt en dan blijft stilstaan, Medea die regelmatig over de grond kruipt, enz. Op zich is dat allemaal zo erg niet als je over een paar opwindende zangers beschikt.

FotoAnna Caterina Antonacci is zo'n opwindende zangeres, tenminste... als ze geen laryngitis heeft, wat gisteren het geval was. Ze hebben dan in extremis ene Irene Ratiana overgevlogen uit Italië om haar te vervangen. Antonacci speelde de rol wel en sprak ook de paar gesproken lijnen in het tweede bedrijf, maar Ratiana zat op een stoel aan de rand van het podium om de partij te zingen. Ratiana heeft een redelijk dramatische stem maar ze klinkt niet altijd even zuiver en haar inzetten waren ook niet altijd juist. Maar dat laatste is enigszins te begrijpen, ondanks het feit dat ze een persoonlijke dirigent naast haar had zitten om haar door de partituur te leiden.

De rest van de bezetting leek wel tweede keus. Giuseppe Gipali, die de rol van Giasone zong, zingt wel mooi, maar heeft een veel te kleine stem die constant ergens vanachter in het klankbeeld hangt. Annamaria Dell'Oste wisselt de rol van Glauce af met die van Lisette in La rondine (voor Lisette was trouwens oorspronkelijk Anne-Catherine Gillet voorzien). Als Lisette kon ze wel overtuigen, maar de rol van Glauce vraagt iets meer elegantie. Giorgio Giuseppini, die Creonte zong in plaats van de aangekondigde Ildebrando D'Arcangelo, blinkt vooral uit door constant forte te zingen. En zelfs Sara Mingardo (Neris) leek te lijden onder Antonacci's ziekte. Ze klonk vaak schel, maar haar wiegenlied uit het tweede bedrijf was wel goed en eigenlijk het mooiste moment van de hele voorstelling.

En aangezien een ongeluk nooit alleen komt, werd de voorstelling ook nog geplaagd door allerlei technische problemen waardoor de pauzes langer duurden dan de bedrijven zelf. Het is allemaal niet bevorderlijk voor de continuïteit en de inleving in de voorstelling. Er was uiteraard wel veel heirkracht in het spel, maar alles bij elkaar was het toch een zeer teleurstellende voorstelling.

Publicatie: woensdag 6 juli 2005 @ 15:32
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen