ti guarda dal Grande Inquisitor

La rondine in Parijs

Elk jaar nodigt Le Châtelet een provinciaal operahuis uit voor hun "Festival des régions". Dit jaar mag het operahuis van Toulouse zijn paradepaardjes komen voorstellen in Parijs. De eerst voorstelling is Puccini's La rondine. Het is een van die opera's die nauwelijks opgevoerd worden, ondanks het feit dat het een "late" Puccini-opera is en het - vooral de eerste twee bedrijven - toch wel een paar pagina's onweerstaanbare Puccini-muziek bevat.

Als bijkomende attractie zouden Roberto Alagna en Angela Gheorghiu de twee hoofdrollen zingen. Alagna is al verscheidene maanden uit de bezettingslijst verdwenen en ondanks de stellige zekerheid waarmee le Châtelet Gheorghiu blijft aankondigen, bleek zij ook toevallig "ziek" te zijn.

FotoDe rol van Magda de Civry werd dan gezongen door Inva Mula, die de rol ook in Toulouse gezongen had. Ze liet een paar mooie momenten horen met mooie piano inzetten die ze dan liet aanzwellen. Haar hoge do's (denk ik) op het einde van "Ore dolci e divine" liet ze ook piano zweven, zij het dat er wat ruis op zat. Maar alles bij elkaar was ze een degelijke vervanging voor Mme Alagna.

Minder gelukkig was Giuseppe Filianoti als Ruggero. Hij mist de nodige stijl en is bij momenten wat brullerig... zijn lijnen zijn niet mooi afgefraseerd en ik kan maar niet begrijpen hoe zangers erin slagen om Puccini te zingen zonder ook maar de minste poging om portamenti te zingen. Het is daar dat een groot deel van de "italianità" en de "schwung" in Puccini vandaan komt. Maar Filianoti slaat daar de bal mis.

De dichter Prunier werd daarentegen wel mooi gezongen door Marius Brenciu. In vergelijking met toen hij vijf jaar geleden bij de top-drie van de Elisabethwedstrijd eindige, is zijn stem wel mooier, afgeronder en eleganter geworden. Hij zet dan ook een quasi-ideale Prunier neer.

De regie was in handen van Nicolas Joël. Hij heeft een realistisch art-déco-decor laten bouwen - het moeten niet altijd paardenmolens zijn - waarin de zangers soms het "stand-and-deliver"-principe toepassen. Vooral het laatste bedrijf ontgoochelt, maar daar is volgens mij Puccini ook een deel schuldig aan.

Publicatie: dinsdag 5 juli 2005 @ 10:24
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen