ti guarda dal Grande Inquisitor

Olaf Bär op de Schubertiade

Ik sloot mijn bezoek aan de Schubertiade af met een recital van de bariton Olaf Bär en zijn vaste pianist Helmut Deutsch. Olaf Bär staat voor mij altijd garant voor een geslaagd recital. Hij is een liedvertolker van de "oude" school, die geen rare bewegingen maakt op de scène of het nodig acht om Schubert te hercomponeren.

Het eerste deel van de avond is typisch voor hem... Schubertliederen op teksten van Schiller. Ik kan eigenlijk geen andere zanger - afgezien van Robert Holl - bedenken die het aandurft om deze gigantisch lange liederen te zingen. Het heeft er enigszins mee te maken dat die Schiller-liederen niet allemaal even geniaal of geïnspireerd zijn. Het eerste lied "Die Erwartung" duurt bijvoorbeeld minstens een paar strofen te lang. En het zijn enkel de recitatieve delen - zoals 'Stille, was schlüpft durch die Hecken raschelend mit eilendem Lauf ?' - die even kunnen boeien. Het slotlied, het verhaal van "Der Taucher", is echter van een ander kaliber. De dramatische inleving waarmee Olaf Bär het verhaal vertelt, maakt duidelijk waarom het soms als een mini-opera omschreven wordt. Helmut Deutsch, die vaak teveel op de achtergrond blijft, speelt nu wel een centrale, soms zelfs dominante rol.

Na de pauze brachten ze Der Jahreskreis in Liedern. Het was hetzelfde programma als een paar jaar geleden in Wigmore Hall. De liederen doorheen de jaargetijden zijn afwisselend van Schubert en Brahms. Ik denk dat velen in het publiek zich konden identificeren met het trage en lome "Unbewegte, laue Luft" van Brahms... gezien de tropische temperaturen die ook in Schwarzenberg heersten. En net zoals in Londen, liet ik me weer charmeren door "An die Apfelbäume, wo ich Julien erblickte"... vreemd dat niemand anders dat lied zingt.

Met de bisnummers "Frühlingsglaube" en een aanstekelijk en oneindig gedifferentieerd "Mein Mädel hat einen Rosenmund" - het zit nóg in mijn hoofd - beëindigde Olaf Bär mijn weekje Schubertiade... wordt vervolgd.

Publicatie: vrijdag 24 juni 2005 @ 22:10
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen