ti guarda dal Grande Inquisitor

The Messiah in het PSK

The Messiah wordt traditioneel in de kerstperiode geprogrammeerd, alhoewel enkel het eerste deel over de geboorte van Christus handelt. In het Paleis voor Schone Kunsten stond een volledig Britse bezetting op de planken met Robert King aan het hoofd van The King's Consort.

Na de koorpartijen, is de grootste rol weggelegd voor de sopraan die stevig in haar schoenen moet staan om aria's als "Rejoice greatly" of "I know that my redeemer liveth" tot een goed einde te brengen. Lorna Andersen voldoet duidelijk niet aan de eisen. Met een piepstemmetje trekt en sleurt ze eraan om toch maar wat geluid voort te brengen... een verschrikking.

De altpartij werd gezongen door James Bowman, een contratenor van de oude stempel. Hij heeft ook nog nauwelijks een stem en zou beter aan zijn pensioen beginnen denken. Dergelijke uitvoering is het bewijs bij uitstek dat altpartijen best overgelaten worden aan "echte" alten, of op zijn minst aan contratenoren die nog geen fossiele kenmerken vertonen.

De tenor Darren Abrahams begon interessant aan zijn openingsaria en voegde al allerlei versieringen toe aan zijn tweede "Comfort ye". Aangezien dit de eerste aria is, begon ik al uit te kijken naar een boeiende uitvoering van The Messiah, maar spijtig genoeg was hij de enige die op een min of meer overtuigende manier zijn aria's versierde. Voor de rest heeft hij een relatief kleine stem - weliswaar groter dan die van Bowman en Andersen - met wat problemen in de hoogte.

Tenslotte Andrew Foster-Williams, hij was eigenlijk de enige zanger die min of meer voldeed. Alleen spijtig dat "The trumpet shall sound" ontsierd werd door een trompet waar er lustig naast geblazen werd.

Publicatie: vrijdag 20 december 2002 @ 21:29
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen