ti guarda dal Grande Inquisitor

Bernarda Fink op de Schubertiade

Een paar jaar geleden werd Bernarda Fink als liedzangeres 'ontdekt' op de Schubertiade en sindsdien heeft ze in die hoedanigheid ook naam gemaakt in de rest vn de wereld. Voor dit jaar op de Schubertiade Schwarzenberg heeft ze een - voor haar - nieuw programma samengesteld met o.a. de Eichendorff-Liederkreis van Schumann.

Het feit dat ze heel de tijd de partituur in de buurt had, was al een indicatie dat het programma nog een 'work in progress' was... iets wat eigenlijk niet zou mogen voor de Schubertiade. Op zich is die partituur niet zo erg, als er niet ook nog andere aanwijzingen zouden geweest zijn van haar onzekerheid. Er waren net iets teveel foute inzetten, onzekere ritmes, verdraaide woorden en aarzelingen.

Het eerste Schumann-Lied "In der Fremde" begon nochtans veelbelovend: mooi gezongen en met de juiste dosering smart. Maar de rest van de Liederkreis werd op dezelfde een-dimensionale manier afgehandeld. "Intermezzo" werd bijvoorbeeld ook als een treurlied gezongen, terwijl het dat helemaal niet is... anders had Schumann het Clara-thema niet verwerkt in 'Dein Bildnis wunderselig' of in de herhaling van de eerste strofe het woord 'fröhlich' niet zo versierd. Hetzelfde gebeurt, op een kleinere schaal, aan het einde van "Auf einer Burg". Er was totaal geen contrast tussen de lijn 'Musikanten spielen munter' en de Heine-achtige wending '...und die schöne Braut, die weinet'. Enkel in "Waldesgespräch" verliet ze even haar treurnis in ruil voor een waanzinnige angst voor de Loreley. En ook in het slotlied "Frühlingsnacht" kon er even een glimlach af. De "Schmerzen und Pein"-dimensie heeft ze in allegeval al onder de knie... nu de andere dimensies nog.

Vooraleer ze Mahler aanpakte, zong ze nog zes Brahmsliederen, die een mooi contrast vormden met de Schumann-Liederkreis. In deze liederen toonde ze wel de speelse en kokette kant van liederen als "Vergebliches Ständchen" of "Der Gang zum Liebchen". Maar in "Das Mädchen spricht" rekent ze teveel op haar telkens wijzigende gelaatsuitdrukking om de pointes duidelijk te maken. Maar alles bij elkaar was dit nog de meest geslaagde liedgroep. De liederen Aus des Knaben Wunderhorn waren interpretatief wel in orde, maar moesten het net iets teveel ontgelden omwille van de eerder gemelde nog-niet-klaar-redenen.

Publicatie: zaterdag 18 juni 2005 @ 10:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen