ti guarda dal Grande Inquisitor

Felicity Lott in De Munt

Een recital met Felicity Lott staat garant voor een volle zaal. De Munt zat gisterenavond inderdaad (bijna) vol, in tegenstelling tot bij de meeste andere liedrecitals. Maar misschien dat het programma met de suggestieve titel "Fallen Women and Virtuous Wives" daar ook voor iets tussenzat.

FotoHet programma dat Graham Johnson samengesteld heeft, past perfect in de reeks thematische programma's die hij eerder ook al voor Flott ontworpen heeft. Denk maar aan het "Night and Day"-recital een paar jaar geleden in Gent, of het duorecital Knight and Dame met Thomas Allen in Antwerpen. Het recital in de Munt mengt ook serieuze en minder serieuze liederen. Het aandeel 'gevallen vrouwen' was echter wel het best vertegenwoordigd en de 'deugdzaamheid' van de andere vrouwen moet ook met een (vettige) knipoog geïnterpreteerd worden.

Het programma is zodanig opgebouwd dat Flotts sterke punten het best uitkomen... haar stembeheersing op het vlak van adem en toon leken gisteren nog niets van haar luister verloren te hebben. Enkel in Weills Nanna's Lied, waarmee ze het concert begon, liet ze haar stemregisters de vrije loop, als een soort vrije interpretatie van de cabareteske zangstijl van Lotte Lenya. Als communicator is ze enig in haar soort met een feilloze dictie en een (meestal) beheerste acteerstijl. Alleen in Noël Cowards Spinning song was haar gedraai aan het spinnenwiel overdreven en storend. En het gebruik van rekwisieten - een boekje en brilletje - in Mozarts Die Alte is wel leuk, maar ook overbodig. Een zangeres als Felicity Lott heeft dit soort extra's niet nodig.

Graham Johnson vond het blijkbaar nodig om, halverwege het eerste deel, de Drei Ophelia-Lieder van Richard Strauss te voorzien... misschien omdat hij niet veel andere min of meer deugdzame vrouwen kon vinden. Vooral het eerste lied werd nogal impressionistisch uitgevoerd, maar het probleem is dat die liederen - zoals zo vaak bij Strauss - gewoon saai zijn. Zelfs Flott kan ze niet redden van mijn verveling.

Maar ze is op haar best in de vertellende, bij voorkeur dubbelzinnige, liederen. In Ich hab in Penna einen Liebsten wohnen gebruikte ze kleine rubati om vocale knipoogjes de zaal in te gooien. Cowards A Bar on the Piccola Marina is een hilarische beschrijving van een weduwe die plezier maakt in Capri. De klap op de vuurpijl was de combinatie van C'est très vilain d'être infidèle van Reynaldo Hahn en Warum soll eine Frau kein Verhältnis haben? (wat ook in het "Night and Day"-recital opgenomen was). Ze besloot - very tongue in cheek - met What's a lady like me doin' in a joint like this?, waarbij ze dan subtiel de "Lady" verving door "Dame".

Daarna kwamen nog drie bisnummers, met twee hemelse uitvoeringen van operette-aria's - "Im chambre séparée" (Heuberger) en "J'ai deux amants" (Messager) - en een perfect gedragen "Waly, Waly" van Britten... kwestie van op een rustige manier te eindigen met een oneindig uitgesponnen en wegstervende piano gezongen 'and fades away like morning dew'.

Publicatie: zaterdag 11 juni 2005 @ 9:28
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen