ti guarda dal Grande Inquisitor

La traviata in Alden-Biesen

De ZomerOpera voert elk jaar in juni een opera op - in open lucht - op de binnenkoer van de waterburcht van de Landcommanderij Alden-Biesen. Het repertoire bestond tot nu toe uit komische opera's, maar dit jaar wagen ze zich aan het serieuzere werk met Verdi's La traviata.

De enscenering wordt uiteraard beperkt door de locatie. De decorelementen bestaan enkel uit een paar stoelen, een zetel (die ook dienst doet als Violetta's bed) en een bureautafel. Voor de rest wordt het kasteel zelf ook ingeschakeld als natuurlijk decor voor de twee balscènes. Frank Van Laecke voert een duidelijke regie zonder veel verrassingen. De rivaliteit tussen Alfredo en Barone Douphol wordt misschien wat te nadrukkelijk in de verf gezet. Enkel het slot is enigszins onverwacht... in plaats van "gewoon" te sterven, loopt Violetta met open armen en wapperend nachtkleed van het podium. En het feit dat Annina ook al de andere comprimario-rollen zingt, heeft waarschijnlijk budgettaire redenen en niet zozeer dramaturgische grondslagen.

Voor de drie hoofdrollen is een dubbele bezetting voorzien. De bezetting die ik hoorde, vond ik van een verrassend goed niveau.

Patrizia Zanardi kende wel een moeizaam begin als Violetta. In de eerder recitatiefachtige momenten was ze bijvoorbeeld onhoorbaar. Voor haar grote vuurwerkscène "E strano ... Sempre libera" beschikte ze niet over voldoende coloratuurtechniek. Er waren (uiteraard) geen trillers te horen, maar ook haar staccati waren smoezelig en elke aanzet van 'Gioire' plukt ze ook niet zomaar uit de lucht. Maar ze liet wel al een stevig laag register horen, wat me hoopvol stemde voor de rest van de opera. En inderdaad, eenmaal de horde van het eerste bedrijf genomen, werd ze met elke verdere scène beter, met een berustende "Dite alla giovine" als eerste hoogtepunt. Het dramatische derde bedrijf werd gekenmerkt door haar sterfscène. Het begon nochtans met een zwak gelezen "Tenesta la promessa", maar de daarop volgende "Addio del passato" was continu intens en eindigde met een gigantische crescendo op "O Dio". Heel die scène leek ze al in een andere wereld te vertoeven.

Haar Alfredo, Levent Gündüz, is van een ander kaliber. Hij heeft een onwaarschijnlijk mooi timbre, maar doet er nog niet genoeg mee. Wat me vooral stoorde, was dat hij de hoge noten zoveel mogelijk vermeed waardoor de rol wat van zijn élan verliest. Zijn cabaletta "O mio rimorso" werd zelfs volledig gecoupeerd. Dat zijn stem nog niet echt af is, is ook merkbaar aan het tweede bedrijf. Hij weet blijkbaar nog niet hoe hij zijn woede tegenover Violetta moet uitdrukken zonder zijn zanglijn te massacreren of op goed geluk een paar willekeurige noten te roepen. Het klinkt dramatisch, maar het is geen Verdi. Maar afgezien daarvan was hij een behoorlijke Alfredo.

Op interpretatief vlak was Henk Poort echter de meest interessante zanger. Zijn stem klinkt wat hezig en ruw, maar dat geeft wat authenticiteit aan de rol van Germont. De lange lijnen van "Pura siccome un angelo" werden naadloos uitgesponnen. Persoonlijk vind ik "Di Provenza il mar, il suol" een van de meest saaie baritonaria's die Verdi ooit geschreven heeft. Maar Henk Poort haalde er alles uit wat eruit te halen viel. Zowel de vastberadenheid van de vader die zijn dochter getrouwd wil zien, als een paar tedere momenten - Alfredo is nog altijd zijn zoon - wist hij treffend weer te geven in deze aria.

Publicatie: woensdag 8 juni 2005 @ 19:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen