ti guarda dal Grande Inquisitor

Uit een dodenhuis in Parijs

Uit een dodenhuis is de laatste opera die Janacek geschreven heeft, gebaseerd op de roman van Dostojevski, en die ik nog nooit gezien of gehoord had. Het is een verhaalloze opera die zich afspeelt in een Siberische gevangenis en een paar momenten beschrijft in die gevangenis.

Foto

Het enige min of meer dramatische verloop heeft te maken met de politieke gevangene Alexander Petrovich Gorianchikov die aan het begin van de opera binnengebracht wordt, zich ontfermt over de jonge gevangene Alieia en op het einde van de opera terug vrijgelaten wordt. Deze relatief kleine rol werd in Parijs gezongen door José Van Dam, maar in de gigantische zaal van de Bastille kan hij met deze rol geen echte impact maken. Enerzijds omdat de dirigent Marc Albrecht vooral de orkestrale aspecten benadrukt en daardoor de zangers nogal gemakkelijk wegdrukt. Anderzijds denk ik dat zo'n dialoog-opera als Uit een dodenhuis beter tot zijn recht zou kunnen komen in een kleinere zaal.

De enscenering van Klaus Michael Grüber maakt het in dat opzicht ook niet gemakkelijk. Al die gevangenen zijn hetzelfde gekleed... en als je dan een paar honderd meter van het podium zit, wordt het (visueel) onderscheid tussen de verschillende karakters wat wazig. Maar de opera lijkt me - onder andere omstandigheden - best wel voldoende interessant te kunnen zijn... alleen kwam dat er in Parijs niet echt uit.

Publicatie: zondag 29 mei 2005 @ 19:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen