ti guarda dal Grande Inquisitor

Rinaldo in Antwerpen

Voor hun jaarlijkse barokopera heeft de Vlaamse Opera gekozen voor Handels Rinaldo in een productie van Nigel Lowery en Amir Hosseinpour. Opernwelt had deze productie in 2003 uitgeroepen tot 'Operninszenierung des Jahres'. Dat moest dus wel goed zijn, moeten ze gedacht hebben... maar dan hebben ze blijkbaar geen rekening gehouden met de "smaak" van de Duitse operacritici.

Foto

Nigel Lowery toont zich als behorende tot het soort regisseurs die geen vertrouwen hebben in de muziek. Elke aria moet verlevendigd worden met niet ter zake doende extra's... dansende cheerleaders, dansende priesters en koorknapen, fladderende vogeltjes, dansende sirenes, gezeul met een videocamera, poppenkasteffecten, een aggressief reuzekuiken, een neerdalende madonna, ... Gelukkig kan hij zich wel min of meer beheersen tijdens de ingetogen aria's zoals "Cara sposa".

Maar een gevoel van plaatsvervangende schaamte bekruipt me bij deze enscenering die amper het niveau van platvloers schooltoneel overstijgt. Het is een productie die enkel met het verstand op nul kan geapprecieerd worden. Als dit het beste van 2003 was, dan vraag ik me af wat voor verschrikkelijke dingen die recensenten nog gezien hebben... of nee, ik wil het eigenlijk niet weten. Ik moet er wel bij vertellen dat ik, om persoonlijke redenen, het derde bedrijf niet heb kunnen zien. Misschien dat daarin de 'clou' zat ?

Het vuurwerk had dan van de zangers moeten komen. Het ongeluk wil echter dat Christine Rice al gedurende de hele reeks Antwerpse voorstellingen met een keelontsteking zit. Ze acteerde en playbackte weliswaar op het podium, maar ze werd vocaal vervangen door ene Diana Moore in de orkestbak. Ze stond rechts van de dirigent Andreas Spering en keek daardoor constant naar links, waardoor ze met haar rug naar de helft van de zaal stond te zingen. Echt bevorderlijk voor de balans is dat niet, temeer daar ik in de "verkeerde" helft van de zaal zat. Ik begrijp niet waarom ze haar niet aan de zijkant van de scène gezet hebben zodat ze recht de zaal zou kunnen inzingen. Dan zou ook de balans met de andere zangers iets natuurlijker geweest zijn. Maar voor zover ik haar kon horen, deed ze het behoorlijk.

De andere zangers waren er gelukkig wel, in de eerste plaats Olga Pasichnyk als Rinaldo's geliefde Almirena. Haar eerste aria "Combatti da forte" was nog zwak, maar haar bekende aria "Lascia ch'io piango" was wel aangrijpend mooi. Dit was ook een van de spektakelvrije momenten. Aangezien ze op dat moment de gedaante van een zeemeermin (!) had, kon ze ook niet veel anders doen dan stilzitten. De "slechte" Armida werd vertolkt door Inga Kalna. Vooral haar aria "Vo' far guerra" op het einde van het tweede bedrijf blinkt uit door dramatische inleving... spijtig dat de "Jekyll and Hyde"-regievondsten tijdens die aria vooral uitblonken door smakeloosheid, belachelijkheid en langdradigheid.

Zoals meestal in barokopera's staat er ook een hoop contratenors mee te zingen. In deze opera zijn het er drie... en dat zijn er voor mij minstens twee teveel. De broers Goffredo en Eustazio - het zit precies in de familie - worden respectievelijk gezongen door Nicola Marchesini en Philippe Jaroussky. Ik begrijp dat men toonhoogte verkiest boven dramatische geloofwaardigheid, maar ik hoop nog altijd dat iemand eens het lef heeft om die castraatpartijen een paar oktaven te transponeren en ze door een bas te laten zingen. Dan zou Robert Gierlach (Argante) tenminste niet de enige mannelijk klinkende zanger op de scène zijn.

Publicatie: woensdag 25 mei 2005 @ 18:10
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen