ti guarda dal Grande Inquisitor

Vesselina Kasarova in De Munt

Voor hun jaarlijks galaconcert heeft de Munt dit jaar de mezzo Vesselina Kasarova uitgenodigd. Op het programma stonden aria's van Handel voor de pauze en een allegaartje van Mozart, Rossini en Gluck na de pauze. Dit alles werd begeleid door het Muntorkest onder leiding van David Syrus. Haar liedrecital in Antwerpen vond ik niet echt geslaagd en ik hoopte dat een concert met orkest haar iets beter tot haar recht zou laten komen...

Kasarova is een zangeres met een redelijk onorthodoxe techniek, die voor haar wel schijnt te werken. Ze kan op verschillende manieren trillers zingen en de coloraturen die ze in één adem kan zingen zijn verbluffend. Maar techniek alleen is niet alles. Het overgrote deel van het concert had geen sfeer, waardoor ik me nooit echt betrokken voelde bij het concert.

Een concert beginnen met de treuraria Scherza, infida van Ariodante is misschien ook niet de meest opzwepende manier om in de sfeer te komen. En als ze in haar tweede aria - Mi lusinga il dolce affetto uit Alcina - vooral de nadruk legt op de twijfel, komt ze al te snel in dezelfde gemoedstoestand terecht. Elke aria lijkt wel een borduurwerkje waarbij elke steek minutieus voorbereid en overdacht werd. Maar het geheel komt vervaarlijk dicht in de buurt van verveling. Zelfs in haar laatste aria Sta nell'Ircana pietrosa tana (ook uit Alcina) ontbreekt het échte vuurwerk, dat - als iemand als Ewa Podles het zou zingen - de zaal van de Munt op haar grondvesten zou laten daveren. Het is allemaal te afgemeten, berekend, gemaniëreerd en zonder passie.

Na de pauze was het - ondanks de andere componisten - meer van hetzelfde. Sesto's Parto, ma tu ben mio begon tergend traag, waardoor ik me afvroeg waar ze eigenlijk naartoe wilde gaan. Enkel Tancredi's Di tanti palpiti kon me redelijk overtuigen.

Ik behoorde blijkbaar weer tot de minderheid. De rest van het publiek leek op het einde een stuk enthousiaster dan ik en kreeg toch nog 2,5 bisnummers los: Verdi prati (weer uit Alcina) en Perchè turbar la calma ... Traditrice, io t'abbandono uit Tancredi, waarvan ze de helft nog eens herhaalde als "derde" bisnummer.

Publicatie: donderdag 19 mei 2005 @ 12:57
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen