ti guarda dal Grande Inquisitor

Rappresentazione di Anima e di Corpo in Keulen

Het vroeg-barokke opera-oratorium Rappresentazione di Anima e di Corpo van Emilio de' Cavalieri stelt ongetwijfeld allerlei problemen om het op de planken te brengen. De eenvoudigste oplossing is om het gewoon (semi-)concertant te brengen en de allegorische figuren te laten voor wat ze zijn. Dat is uiteraard niet de optie die de Keulse opera genomen heeft.

FotoOm een of andere reden ziet de regisseur Uwe Hergenröder een verband met de inhuldiging van een muziektempel, i.c. de Keulse Opera zelf. Zo wordt de openingsaria "Il tempo fugge" van Tempo (gezongen door Dieter Schweikart) telkens onderbroken door fragmenten uit de toespraak uit 1957 bij de inhuldiging van de Opera. En de opera eindigt met een - best wel grappige - discussie over het nut en de relatieve schoonheid van het operagebouw en of ze het gebouw niet beter zouden afbreken. Daarna komt een slopershamer door de achtermuur van de scene gevlogen en zakken twee van de balkons in de zaal naar beneden.

De twee hoofdrolspelers hebben zo ook hun rol in het gebeuren. Corpo - een goede Panajotis Iconomou met een mooie bariton - is een technieker van de opera die met een draagbare boormachine allerlei probleempjes moet herstellen van gaten in de vloer tot brekende stoelen en tafels. Anima - een degelijke Viola Zimmermann - is een hostess bij de inhuldiging. Het concept is me nog niet helemaal duidelijk, maar vermakelijk is het wel.

Ook op muzikaal vlak is er aan de partituur geknutseld door ene Steve Gray. De zangpartijen zijn op het eerste zicht niet gewijzigd, maar de volledige orkestratie is nieuw. De opera begint bijvoorbeeld - met al het licht nog aan - met een saxofonist die over de scene loopt en dan bij een jazz-kwartet gaat zitten. Hij sluit ook de voorstelling af met variaties op het slotkoor. Achteraan op de scene zit een ingekrimpt Gürzenich Orchester. De barokmelodieën worden aangevuld met twintigste eeuwse orkestklanken en jazzy begeleidingen (die soms als wat te melige kerstmuziek klinken). Als iemand dit de muziek van Verdi of Mozart zou aandoen, zou er waarschijnlijk een revolutie losbreken. Maar elke aanvulling op de magere orkestratie van Emilio de' Cavalieri is hoedanook een verbetering... enkel die-hard HUP-fanaten krijgen hiervan waarschijnlijk de kriebels. Voor de anderen is het een amusante voorstelling. De zaal zat weliswaar maar halfvol, maar bijna iedereen - zelfs ik - bleek zich toch te amuseren.

Publicatie: maandag 16 mei 2005 @ 12:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen