ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Rheingold in Amsterdam

Bij het binnenkomen van de zaal van het Amsterdams Muziektheater word je geconfronteerd met een spuuglelijk decor voor Das Rheingold. Het bestaat uit sterk hellende vlakken in staal en glas (waarop de Rheintöchter en Alberich halsbrekende toeren uithalen), daaronder liggen verloren gelegde tandraderen en een glazen kist met gloeilampen wat het rijngoud moet voorstellen. Verder zijn de drie eerste rijen uitgebroken en vervangen door een looppad tussen het orkest en het publiek.

FotoMaar het is uiteraard niet de bedoeling dat je het decor op deze manier bekijkt. Bij het begin van de opera gaat het licht volledig uit en plots zie je het lichtgevende dirigeerstokje van Hartmut Haenchen en hoor je de eerste akkoorden van de opera. De eerste pagina's van de partituur worden zo in volledige duisternis - het begin van het universum, veronderstel ik - opgevoerd.

Het was de eerste keer dat ik de Ring-productie van Pierre Audi zag, afgezien van de TV-uitzending een paar jaar geleden. Das Rheingold is een goed uitgevoerd spektakelstuk, waarin overtuigende oplossingen gevonden werden voor de problematische delen. Ik denk uiteraard in de eerste plaats aan de transformaties van Alberich met behulp van de Tarnhelm... vuurslangen en koplampen voor de draak, verdwijning in de orkestbak voor de verandering in een pad. De verschillende werelden worden weergegeven door verschillende standen van die stalen en glazen constructies, de afdaling naar Nibelheim gebeurt via de wapeningskorf van een kolom die tot boven in de coulissen reikt, enz.

Albert Dohmen is een Wotan van het baritonale type, eerder dan een echte bas-bariton. Maar hij heeft zoveel metaal in zijn stem dat hij zonder problemen door het orkest gaat. Het is een klank die waarschijnlijk niet iedereen zal bevallen, maar voor mij werkte het wel (tenminste eenmaal hij de juiste toon gevonden had). Mevrouw Wotan heeft een vergelijkbaar metaalachtige stem. Doris Soffel zingt een opwindende Fricka met een schitterende tekstprojectie. Ik kan me voorstellen dat haar confrontatie met haar "Gemahl" in Die Walküre vuurwerk moet geven. Haar vlammende ogen en woede deden nu mijn haar al rechtstaan. Ze straalt een dominantie uit die constant je aandacht vasthoudt, ook als ze niet zingt.

De aangekondigde Alberich - Günter von Kannen - heeft deze reeks voorstellingen moeten afzeggen wegen ziekte. Werner van Mechelen heeft de rol overgenomen en doet het in Amsterdam even goed als bij zijn roldebuut in Luik. De lage noten voor het moment dat hij de liefde afzweert, heeft hij wel nog altijd niet gevonden. Chris Merritt is een opvallend energieke Loge. In zijn zwarte wapperende mantel en redelijke agressieve zangstijl krijgt hij iets duivels, alhoewel ik niet meteen overtuigd ben dat Loge op die manier geportretteerd moet/kan worden. De twee reuzen - Frode Olsen (Fasolt) en Mario Luperi (Fafner) - waren spijtig genoeg wat magertjes.

Op zich was het een schitterende voorstelling... ware het niet dat er twee rijen achter mij een klas tieners zat, die duidelijk tegen hun zin meegesleurd werden naar de voorstelling en niet overtuigd konden worden dat het niet de bedoeling is dat ze heel de voorstelling mogen zitten praten. Ik weet niet of de Nedelandse Opera een educatieve dienst heeft. Maar als ze die hebben, dan werkt die blijkbaar niet naar behoren...

Publicatie: donderdag 12 mei 2005 @ 23:55
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen