ti guarda dal Grande Inquisitor

Boris Godunov in Parijs

Tegelijkertijd met Tristan und Isolde herneemt de Opéra de Paris Boris Godunov in de Bastille. Ze brengen de tweede versie - dus met de Poolse akte - maar aangevuld met de scène voor de kathedraal van Vasili de Gezegende uit de eerste versie.

De regie van Francesca Zambello is niet echt speciaal, maar met wel een paar discutabele opties. Zo is er de rol van de idioot, die op de meest onmogelijke momenten opduikt. Hij is ook bij de kroning van Boris en duikt zelfs op in het Kremlin. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat Zambello een verklaring probeert te geven waarom de idioot op de hoogte is van hoe Boris tsaar geworden is. Maar hem overal toegang geven, komt enigszins ongeloofwaardig over. Na de sterfscène van Boris vermoordt Shuisky Fjodor, de zoon van Boris. Historisch schijnt dat wel te kloppen - Shuisky werd zelfs de volgende tsaar - maar dit strookt niet helemaal met de finale revolutiescène (die trouwens overdreven rommelig geënsceneerd is) waar Grigori binnengehaald wordt als de nieuwe tsaar.

De bezettingsfiche ziet eruit als een pagina uit de Moskouse telefoonboek, met echter een belangrijke uitzondering. De titelrol wordt gezongen door de Amerikaanse bas Samuel Ramey. Hij zingt een schitterende Boris. In het begin is er nog een wat los vibrato, maar dat verdwijnt zeer snel. Hij vertolkt de rol heel nobel, op geen enkel moment neemt hij zijn toevlucht tot overdreven dramatisch-expressieve hulpmiddelen, zelfs niet als hij begint te hallucineren. Zowel zijn sterfscène als de scène met zijn zoon zijn echte kippenvelmomenten.

Op het einde van de maand zal Vladimir Vaneev de rol overnemen, maar nu was hij al te horen als de monnik Pimen. In vergelijking met Ramey heeft hij een meer donkere stem, nog niet écht zwart, maar toch heel donkergrijs. Ik stel me voor dat zijn Boris heel anders kan zijn. Wat ik aan deze opera zo fantastisch vind, is dat er drie grote basrollen zijn. De derde is die van de bedelmonnik Varlaam. Mikhail Petrenko zingt zijn lied over de slag van Kazan prachtig... en dat terwijl hij danst en op tafels springt. Ook op de andere momenten blijft hij domineren, zelfs als hij dronken in slaap aan het sukkelen is of als hij op een hilarische manier het opsporingsbevel voorleest.

Al de andere zangers staan een beetje in de schaduw van deze drie zangers. De enige die nog goed stand kan houden is Roman Muravitzky, de tenor die Grigori, de valse Dimitri, zingt. Zijn geliefde Marina werd gezongen door Elena Manistina, die niet echt veel impact maakt. Heel dat Pools bedrijf is trouwens overbodig. Iemand als Olga Borodina zou tenminste nog de illusie kunnen wekken dat er in dat bedrijf iets belangrijks gebeurt, maar tijdens deze voorstelling had ik graag een fast-forward-knop gehad. De originele versie wordt trouwens volgend jaar in de Châtelet opgevoerd door het Mariinsky-gezelschap en Gergiev.

Publicatie: dinsdag 10 mei 2005 @ 9:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen