ti guarda dal Grande Inquisitor

Ruth Ziesak in Gent

Ruth Ziesak en Helmut Deutsch sloten de reeks liedrecitals in de Vlaamse Opera dit seizoen af. Ze brachten een Duits programma met zowel Schumann als Liszt voor en na de pauze.

FotoDe Duitse sopraan Ruth Ziesak is duidelijk iemand die nadenkt over wat ze met de liederen wil uitdrukken. Het verbaast dan ook niet dat elk woord perfect te verstaan is.

Daarenboven werd over elke noot grondig nagedacht hoe ze die zou zingen. Op zich is daar niets mis mee, maar dat zou slechts het begin mogen zijn. Bij Ruth Ziesak is dat ook meteen waar het ophoudt, want je ziet en hoort al die overpeinzingen terwijl ze zingt. En ik wil heel die mechaniek helemaal niet zien werken. In een liedrecital moet de zanger mij de illusie geven dat elke expressie op een natuurlijke manier vormgegeven wordt. Ik moet mij - als het ware - kunnen voorstellen dat ze 's morgens op net dezelfde manier onder de douche staat te zingen. Maar dat gevoel had ik op geen enkel moment bij haar. Ze klinkt nooit ontspannen, alles is hard labeur.

Het programma was - voor de helft - wel interessant. De Lenau-Lieder (Op.90) van Schumann worden bijvoorbeeld veel te weinig opgevoerd. En Schumanns Myrten zit vol met pareltjes. Ik hoop trouwens nog altijd dat een ondernemende concertorganisator - ik denk dan in de eerste plaats aan deSingel - eens een duorecital bedenkt rondom heel dat opus 25. Tot zolang moeten we ons behelpen met de hoogtepunten zoals "Der Nußbaum" of "Die Lotosblume", die wel regelmatig opgevoerd worden. Het is spijtig van haar gespannen houding, want ik denk dat ze wel degelijk iets te vertellen heeft.

Het publiek in de Gentse opera leek ook niet echt onder de indruk, want na één bisnummer - "Die Stille" uit de Eichendorff-Liederkreis - hielden ze het al voor bekeken. Ik kan me voorstellen dat de klara-uitzending op 27 juni beter overkomt dan "live"...

Publicatie: donderdag 28 april 2005 @ 8:35
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen