ti guarda dal Grande Inquisitor

Il matrimonio segreto in het Théâtre National

De Opera Studio is ontstaan uit de samenwerking van de Munt en de Muziekkapel Koningin Elisabeth met als doel - zoals ze zelf enigszins hoogdravend zeggen - de "grootste talenten voor te bereiden op de vocale, fysieke en scenische vereisten die eigen zijn aan een operacarrière". Een deel van de vorming van die jonge zangers bestaat uit het instuderen en opvoeren van een volledige opera. Dit jaar hebben ze daarvoor Il matrimonio segreto van Cimarosa gekozen.

FotoDomenico Cimarosa is een tijdgenoot van Mozart en legde de fundering voor de opera's van Rossini. Hij schijnt in de 18e eeuw een van de populairste componisten geweest te zijn met ongeveer 80 opera's op zijn palmares. Maar het is de opera buffa Il matrimonio segreto die in alle operageschiedenisboekjes staat... al is het maar omdat, naar verluidt, Keizer Leopold II heel de opera een tweede keer heeft laten opvoeren na het diner tijdens de première. Het is een opera met Mozartiaanse elegantie, waarvan de eerste akkoorden van de ouverture wel uit de Toverfluit lijken te komen en de finale schatplichtig is aan Le nozze di Figaro. Het is in de verwarringsscène van de finale van het eerste bedrijf dat Rossini waarschijnlijk inspiratie gevonden heeft voor zowat al zijn opera's.

De voorstelling ging door in de gloednieuwe zaal van het Théâtre National in een regie van Vincent Boussard, die o.a. bekend is van Il re pastore en Eliogabalo in de Munt. Hij stond dus in om de zangers de "scenische vereisten" bij te brengen en is daar heel goed in geslaagd. Ze brengen een heel leuke, onderhoudende en aanstekelijke voorstelling zonder in al te gemakkelijke slapstick- of overacting-valkuilen te trappen, en dat met minimale middelen. Er is geen decor - de naakte muren van het theater zijn zichtbaar - en slechts een paar rekwisieten... wat stoelen, een tafel (waar graaf Robinson letterlijk op komt binnensurfen), een doos met trouwspullen, enz.

Van studenten van een Opera Studio kan je verwachten dat de vocale ontwikkeling in meer of mindere mate een work-in-progress is. De kwaliteit varieert nogal, van de tenor Zeno Popescu (Paolino) die nog veel te leren heeft - intonatie om maar iets te noemen - tot zangers zoals Teodora Gheorghiu (Carolina) of Nabil Suliman (Robinson) die zo de "echte" scène op kunnen.

Er is nog één voorstelling gepland op 16 april... zeer aanbevolen voor wie deze opera eens live wil horen met een bezetting waarvan het speelplezier afspat.

Publicatie: vrijdag 15 april 2005 @ 0:40
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen