ti guarda dal Grande Inquisitor

Petra Lang in De Munt

In januari van dit jaar was Petra Lang nog in Gent voor een liedrecital. Ik was toen niet echt overtuigd van haar prestatie; interpretatie was onbestaande en haar stem was niet echt present en werd regelmatig overstemd door de piano... alhoewel voor dat laatste de dubieuze akoestiek van de Gentse opera deels schuld treft.

Toen ze eergisteren een vergelijkbaar programma zong in De Munt - weliswaar met Wolfram Rieger aan de piano in plaats van Charles Spencer - waren mijn verwachtingen dan ook niet echt hoog gespannen. Maar tot mijn grote verrassing bleek er veel veranderd te zijn. Alleen haar gezichtsexpressie is nog niet aangepast aan een zaal waarbij het publiek praktisch op haar schoot zit, maar vocaal geeft ze nu blijk van veel dynamiek en kleur. Ze overgiet de liederen met massa's rubato; het is op het randje van het aanvaardbare, maar naar mijn smaak nog altijd aan de juist kant van die grens.

Net als in Gent begon ze met Brahms en eindigde ze met Strauss. Maar tussenin twee andere componisten: Schumann met Frauenliebe und -leben en Bergs Sieben frühe Lieder.

Opvallend bij Brahms was dat ze - net als Barbara Bonney een week eerder - ook Von ewiger Liebe zong. De uitvoering door de mezzo is een stuk gevarieerder en boeiender. Petra Lang maakt een veel duidelijker onderscheid tussen de stemmen van "der Bursche" en "das Mägdelein", hoofdzakelijk door te spelen met de kleur in haar stem.

Door haar uitbundig gebruik van rubato in de Schumann komt de cyclus als zijnde heel traag over. Maar desalniettemin slaagt ze erin om constant de spanning te houden. Wolfram Rieger speelt daar ook een grote rol in. Als hij in het instrumentale naspel van Helft mir, ihr Schwestern de sfeer oproept van de vrouw die traag naar het altaar schrijdt, is het duidelijk dat hij niet voor niets tot de top behoort van de Liedpianisten.

Na de pauze kwamen we terecht in Petra Langs natuurlijke biotoop en kregen we een Berg te horen die Wagneriaanse dimensies aannam. En na de even grootse Strauss - haar oneindig legato in Die Nacht is adembenemend - ging ze na de ovatie nog even door met drie Strauss-bisnummers.

Musique3 zendt het recital uit op 12 januari en Klara op 27 januari.

Petra Lang heeft ook een website: www.petralang.org.

Publicatie: zondag 15 december 2002 @ 22:24
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen