ti guarda dal Grande Inquisitor

Opera in het Amsterdams Concertgebouw 2005-2006

Naast de opera's in Het Muziektheater zijn er in het Concertgebouw ook een reeks concertante opera's te horen. Vooral de Operaserie van de "ZaterdagMatinee", die volgend seizoen inspiratie zoekt in het bekendere repertoire, is populair.

Een paar jaar geleden zou Le comte Ory ook nog als "onbekend" geboekstaafd staan. Maar na de voorstellingen in Pesaro met Florez en Bonfadelli - die zowel uitgezonden als op CD opgenomen werden - en zelfs de voorstellingen twee jaar geleden in de Opéra-Comique, begint het bijna tot het standaardrepertoire te behoren. Annick Massis zal - net zoals in Parijs - de rol van Comtesse Adèle zingen, met Gregory Kunde als Ory en Joyce di Donato als diens page Isolier. De voorstelling is op 8 oktober 2005.

Een echt Verdi-meesterwerk is Falstaff. Op 10 november dirigeert Edo de Waart het Radio Filharmonisch Orkest Holland. De titelrol wordt gezongen door Michele Pertusi. Ik was niet zo onder de indruk van zijn Falstaff op de recente concertopname met Sir Colin Davis... Maar misschien dat Pertusi mij live wel kan overtuigen.

Andrea Chénier is een klassieker die bijna nooit meer op de scène te zien is, toch niet in onze contreien. Het is daarom wel leuk om die nog eens concertant te horen, op 28 januari 2006. In de bezetting vinden we Nicola Rossi Giordano (Chénier) en Eva-Maria Westbroek (Maddalena).

Eva-Maria Westbroek zal een paar weken later - op 11 februari - weer te horen zijn, maar dan als Marguerite in La damnation de Faust. Burkhard Fritz is Faust en Ildar Abdrazakov zingt Méphistophélès; Valery Gergiev dirigeert.

Tenslotte sluit de Operaserie op 1 april af met nog een Franse opera: Massenets Don Quichotte. De titelrol wordt gezongen door Roberto Scandiuzzi, Monica Bacelli is zijn geliefde Dulcinée en de immer stijvolle Alain Vernhes is zijn schildknaap Sancho Pança.

Alles bij elkaar ziet dat er een zeer aantrekkelijke serie uit... Buiten de Operaserie zijn er nog twee operawerken te horen op "de vrije zaterdag". Op 22 oktober is dat Hertog Blauwbaards burcht, voorafgegaan door "IMA" van Peter <geeuw> Eötvös, die het concert ook zal dirigeren. De rol van Blauwbaard is NTB, maar Judith zal gezongen worden door Cornelia Kallisch. En op 18 februari wordt het tweede bedrijf van Parsifal opgevoerd door Ingo Metzmacher en een aantal zangers, die niet meteen een belletje doen rinkelen bij mij: Jürgen Müller (Parsifal), Michaela Schuster (Kundry) en Oleg Bryjak (Klingsor).

Tenslotte zijn er ook nog vier concertante opera's die niet op een zaterdag vallen. Handels Belshazzar is voorzien op 13 november met o.a. Christoph Genz (Belshazzar) en Anna Hallenberg. Een vroege Rossini-opera, Il signor Bruschino, is op 26 januari te horen met Bruno de Simone, Paul Austin Kelly en Patrizia Biccirè. Het Muntorkest gaat ook twee keer naar Amsterdam en ik veronderstel dat beide opera's dan ook wel in het PSK of de Munt te horen zullen zijn. Het gaat om Puccini's Le villi met Cristina Gallardo-Domas en Mussorgsky's Boris Godunov met José van Dam in de titelrol en verder met o.a. Irina Muratbekova (Xenia) en Anatoli Kotscherga (Pimen).

Wie nog een paar excuses zoekt om nog eens naar Amsterdam te gaan, vindt die misschien wel hierboven...

Publicatie: vrijdag 18 maart 2005 @ 22:19
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen