ti guarda dal Grande Inquisitor

Così fan tutte in Antwerpen

Na vijf jaar herneemt de Vlaamse Opera de succesproductie van Così fan tutte. Het is een van de meer geslaagde producties van Guy Joosten. De verplaatsing van de actie naar de lobby van een Napolitaans hotelletje, met inclusief de Vesuvius op de achtergrond, stoort niet al te erg. Alleen als je ook effectief het libretto volgt, merk je wel enige ongerijmdheden...

Afgezien van Iain Paton is de bezetting volledig vernieuwd. Iain Paton heeft een mooi geluid en zingt een stijlvolle "Un aura amorosa" en waagt zich zelfs aan een aantal versieringen in het da capo-gedeelte. Brett Polegato zingt een vooral correcte, maar wat kleurloze Guglielmo. De stem van Michael Kraus begint steeds meer karakteristieker te worden met een zekere nasaliteit, wat me wel bevalt. Na Beckmesser verleden jaar, voegt hij nu Don Alfonso toe aan zijn repertoire. En net als bij Beckmesser laat hij zich niet verleiden tot slapstick-toestanden.

Annette Dasch is een povere Fiordiligi. Ze heeft meer de stem om Zerlina te zingen, maar wil eigenlijk een Donna Elvira zijn. De aanloop naar "Come scoglio" zingt ze volledig in hoofdletters en voor de rest van de aria springt ze van de hak op de tak. "Per pietà" begon redelijk, maar verviel al snel in een Puccini-aria waarin nog weinig Mozart te herkennen viel. Dorabella is beter bezet in Hanne Fischer. Haar Italiaans is wel niet erg duidelijk - "Smanie implacabili" klonk meer als een vis die naar adem ligt te happen - en dramatisch komt ze gevaarlijk dicht bij overacting, maar afgezien daarvan viel het wel mee.

Het verkleinde orkest van de Vlaamse Opera stond onder de leiding van Jos van Immerseel, die zelf de recitatieven begeleidde.

Publicatie: vrijdag 13 december 2002 @ 18:34
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen