ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff in het PSK

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk heeft Thomas Quasthoff de weg gevonden naar het PSK. Als onderdeel van een mini-toernee met het Freiburger Barockorchester maakte hij vandaag zijn debuut in de zaal Henry Le Boeuf. Wat Quasthoff betrof, stonden er vier Mozartaria's op het programma.

Ik heb Quasthoff al verschillende keren in andere zalen gehoord en ik was daarom zeer benieuwd om zijn stem eens te kunnen horen in "onze" zaal... kwestie van een akoestisch referentiepunt te hebben. Zijn muzikaliteit en expressie staan uiteraard buiten kijf, maar het gemak waarmee hij de zaal vult en de manier waarop zijn stem weerkaatst wordt en letterlijk deel wordt van de zaal, heb ik nog maar weinig andere zangers weten doen.

De eerste aria - Leporello's Cataloogaria - werd passend ingeleid met de ouverture van "Don Giovanni". De aria is een kolfje naar Quasthoffs hand. Aangezien hij zich niet echt moet bekommeren om vocaal-technische beperkingen kan al zijn aandacht gaan naar het zoeken naar en spelen met zijn repertoire aan kleuren. Zijn Leporello klinkt enigszins venijnig, maar vooral spottend tegenover Donna Elvira. Maar het mooie is als hij de vrouwen in zijn catalogus beschrijft. Elk type wordt treffend gekarakteriseerd... van de brede "grassotta" en de verfijnde "piccina" tot de statige "baronesse". De mars van "Idomeneo" ging vlot over in de eerste concertaria van de avond Cosi dunque tradisci ... Aspri rimorsi atroci. Deze aria heeft een heel ander karakter. Nu verandert hij zijn expressie naar woede en verdriet, wanhoop en eenzaamheid. De diepe donkere ingehouden woede van 'il terror' wordt afgewisseld met een bewust lelijk gezongen 'fuggi'.

Het eerste deel werd afgesloten met toneelmuziek van "Thamos, König in Ägypten". Na de Parijse symfonie kwam Per questa bella mano met de contrabas als tweede solist (Love Persson). Quasthoff vertelde eerst iets over de vermoedelijke ontstaansgeschiedenis van die aria en toonde daarna hoe mooi ook het bovenste deel van zijn stem kan klinken. De trillers in die aria waren weliswaar niet perfect, maar werden toch verdienstelijk uitgevoerd. Na de zesde beweging van de Haffner-serenade eindigde Quasthoff met Mentre ti lascio, o figlia. 't Is te zeggen... op het bisnummer na... Sarastro's In diesen heil'gen Hallen. Officieel is Quasthoff een bas-bariton, maar zijn lage basnoten zouden menige "echte" bas jaloers maken. Bij Quasthoff is het geen zwak-resonerend gebrom in de diepte, maar echte dragende noten. De laatste zin '... ein Mensch zu sein' eindigt hij uiteraard met de lage optie. Maar dan nog krijgt het centrale woord uit de hele aria - "Mensch" - alle grandeur die het verdient.

Wie Quasthoff vandaag gemist heeft, krijgt volgend seizoen nog een kans. Dan komt hij terug naar het PSK voor een duorecital - met niemand minder dan Angelika Kirchschlager - op 2 mei 2006. Ik weet niet wat bozar nog allemaal in petto heeft, maar Quasthoff en Kirchschlager samen op één podium brengen, is voor mij voldoende om dat nu al uit te roepen tot hét absoluut-niet-te-missen recital van volgend seizoen.

Publicatie: maandag 14 maart 2005 @ 23:20
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen