ti guarda dal Grande Inquisitor

Maart 2005

Maart gaat een drukke maand worden. In de Munt wordt er nog maar eens een opera gecreëerd. Thomas Quasthoff komt Mozartaria's zingen in het PSK. En in verschillende zalen zijn allerlei passieconcerten te horen.

In 1999 schreef Philippe Boesmans Wintermärchen, wat ik - afgezien van het verschrikkelijke Aka-Moon-bedrijf - een van de meer geslaagde nieuwe opera's vond. Hij heeft nu een nieuwe opera Julie geschreven naar het toneelstuk "Fröken Julie" van Strindberg. Op dinsdag 8 maart gaat deze opera in de Munt in première. Luc Bondy, die ook het libretto geschreven heeft, doet de regie en Kazushi Ono dirigeert een dubbele bezetting. De titelrol wordt gezongen door Malena Ernman en Tove Dahlberg. [details]

Terwijl Luc Bondy toch in Brussel is, doen ze ook maar ineens zijn productie van The turn of the screw uit Aix-en-Provence. Nadat deze productie ook op het Edinburgh Festival te zien was, schreef de Guardian:

The Turn of the Screw is such a perfectly crafted, consistent opera, it is virtually director-proof - but Luc Bondy's production, brought to Edinburgh after great success at the Aix en Provence festival, tests that resilience almost to destruction.

Ik vraag me dan ook af waarom de Munt haar "eigen" productie van deze opera (van Keith Warner in 1998) bij het groot huisvuil gezet heeft, ten voordele van die uit Aix. Vanaf vrijdag 18 maart te zien in de Munt met Mireille Delunsch als de gouvernante en Marlin Miller als Quint. [details]

Op vrijdag 18 maart gaat ook Der Freischütz in première in de opera van Luik. Het is ook een ingevoerde productie, die Guy Joosten in 2003 voor Leipzig bedacht heeft (zie recensies in Berliner Zeitung, Leipzig-Almanach, Leipzig life) en nadien ook nog in Montpellier te "beleven" was. In Luik worden de hoofdrollen gezongen door Nancy Weissbach (Agathe), Patrick Raftery (Max) en Jaco Huijpen (Kaspar) met Friedrich Pleyer in de orkestbak. [details]

FotoIn de Vlaamse Opera hernemen ze in Antwerpen vanaf donderdag 10 maart Salome in de trappen-enscenering van Willy Decker met Anna Katharina Behnke als Salome en James Johnson als Jochanaan. Ivan Törzs dirigeert. [details]

Het recital dat Laura Claycomb en pianist Iain Burnside op zondag 6 maart in de Munt gaan geven, ziet er op het eerste zicht nogal onsamenhangend uit met een hoop Amerikaanse liederen (Bernstein, Copland, Rorem, ...), maar ook Poulenc en Satie, en zelfs Bellini. [details]

In het PSK staan er ook een aantal vocale concerten op het programma.

Op maandag 14 maart brengen Thomas Quasthoff en het Freiburger Barockorchester Concertaria's van Mozart. [details]

Nog meer Mozartaria's zijn er te horen op vrijdag 11 en zondag 13 maart. Dan wordt Sophie Karthäuser begeleid door het Nationaal Orkest van Vlaanderen. [details 11-3] / [details 13-3]

Het NOB treedt op donderdag 24 maart weer op, maar deze keer met José van Dam en Teodora Gheorghiu, de vierde laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd van vorig jaar. [details]

De barokliefhebbers zullen waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het concert op maandag 7 maart in het PSK. Onder de titel Le Jardin des Voix worden zeven jonge zangers voorgesteld. Ze worden begeleid door William Christie en Les Arts Florissants. [details]

De reeks passieconcerten begint op vrijdag 4 maart met de Johannes-Passion van Bach in het PSK. De uitvoerders zijn het Balthasar-Neumann-Chor & Ensemble onder leiding van Thomas Hengelbrock, en met James Taylor als de Evangelist en Marek Rzepka als Christus. [details]

Het passieconcert van het Collegium Vocale en Philippe Herreweghe hebben ze Jesu deine Passion gedoopt. Het is een programma met vier Bachcantates (BWV 127, 159, 22 en 23), aangevuld met motetten van Lotti en Kuhnau. De zangers zijn Sibylla Rubens, Marianne Beate Kielland, Hans Jörg Mammel en Thomas Bauer. Het concert wordt op maandag 7 maart opgevoerd in deSingel [details] en op zondag 13 maart in het Flagey-gebouw [details].

Op dinsdag 22 maart voert René Jacobs de Brockes-Passion van Telemann uit in het PSK. De vocale solisten zijn Annette Dasch, Sandrine Piau, Marie-Claude Chappuis, Kobie Van Rensburg, Dietrich Henschel (Christus), Johannes Chum (Evangelist). [details]

Ten slotte brengt Il Fondamento de Passiecantate Der sterbende Heiland van ene Johann Wilhelm Hertel. Op vrijdag 25 maart is dit te horen in deSingel. [details]

Publicatie: zondag 27 februari 2005 @ 23:08
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen