ti guarda dal Grande Inquisitor

Juliane Banse in deSingel

In de reeks liedrecitals van deSingel kan je je vaak verwachten aan iets anders dan het gewone. Als ze de sopraan Juliane Banse koppelen met het Artemis Quartett, dan ben je zeker dat het concert niet via de platgetreden paden gaat verlopen. En dat was vanavond zeker het geval.

Het Artemis Quartett begon met het Tweede Strijkkwartet van Mendelssohn... uiteraard zonder Banse. Daarna kwam de Belgische creatie van Versuch über die Fuge van de jonge componist Jörg Widmann; een compositie die pas op 20 februari gewereldcreëerd werd in Keulen. Het is een werk voor strijkkwartet en sopraan op Latijnse en Duitse teksten uit Prediker... "ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid". Het is een van die composities met hoog plink-plonk-kras-swoosh-gehalte, waarbij ik vooral zat te wachten tot het voorbij was. Soms heb ik het gevoel dat ze componisten strafpunten moeten geven. Net zoals tennisspelers waarschuwingen kunnen oplopen voor 'racket abuse', zouden componisten strafpunten moeten kunnen krijgen voor het mishandelen van muziekinstrumenten. Widmann zou zeker zwaar gescoord hebben met dit werk.

Na de pauze kregen we een combinatie te horen van Mendelssohn en Aribert Reimann. In 1996 had Juliane Banse aan Reimann gevraagd om acht liederen van Mendelssohn op teksten van Heine te bewerken voor strijkkwartet. Het resultaat was ...oder soll es Tod bedeuten ?. De zanglijn is grotendeels ongemoeid gelaten, maar de picturale elementen in de liederen werden vertaald naar de strijkers. Hij had dan ook nog intermezzi gecomponeerd om de liederen met elkaar te verbinden. Bij momenten deed het me denken aan wat Zender met Winterreise gedaan heeft. Vooral in een lied als Der Herbstwind rüttelt die Bäume, waarin verschillende Winterreise-beelden opduiken, komt dit tot uiting.

Over het algemeen vond ik dit een meer geslaagd experiment dan de compositie van Widmann... al is het maar omdat de teksten een stuk boeiender zijn, waardoor Juliane Banse meer expressieve vrijheid had in liederen als Über die Berge steigt schon die Sonne of In dem Mondeschein im Walde (typische ballade-elfjes... met een leuke begeleiding, die eigenlijk niet zoveel verschilt van de pianoversie).

De cirkel van het concert werd gesloten met het bisnummer Frage, dat Mendelssohn thematisch verwerkt had in zijn Tweede Strijkkwartet.

Publicatie: woensdag 23 februari 2005 @ 23:23
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
2 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen