ti guarda dal Grande Inquisitor

Barbara Bonney in Antwerpen

Barbara Bonney is een van de weinige zangeressen die volk op de been kan krijgen voor een liedrecital. De Vlaamse Opera zat dan ook meer dan gewoonlijk vol voor haar recital met Malcolm Martineau. Het feit dat daar een massa fans bijzaten die blijkbaar nog nooit naar een liedrecital geweest waren en dus niet gehinderd werden door enige voorkennis betreffende de geplogendheden van het genre en op de meest onmogelijke momenten beginnen applaudisseren, nemen we er dan maar bij...

Net zoals eerder deze week in Amsterdam en Parijs begon ze met begrip te vragen voor een "sore throat". Dat levert meteen wat extra medelijden op en - tijdens de pauze - kreten als "je hoort helemaal niet dat ze keelpijn heeft"... wat niet helemaal waar is. Alhoewel het een en ander bemoeilijkt om te bepalen of haar stem anders klinkt omwille van de keelpijn ofwel dat haar stem onderhevig is aan het natuurlijke verouderingsproces. In allegeval is het zilver in haar stem wat doffer geworden en klinkt ze voller dan vroeger. Anderzijds vloeit het allemaal niet meer zo lekker en benadert ze sommige noten wat voorzichtiger. Maar dat zullen we maar gemakshalve aan haar keel toeschrijven.

Wat we daar echter niet aan kunnen toeschrijven, is haar gemolenwiek met haar armen en haar overdreven visuele "inleving" in elk lied. Als ze voor de zoveelste keer haar zie-eens-hoe-hartverscheurend-gezicht opzet, wordt het een beetje belachelijk.

Desalniettemin gaf ze een verdienstelijk recital dat begon met wat opwarmertjes van Haydn, gevolgd door een selectie Schubertliederen die afkomstig zijn uit de drie liedcycli. De liederen uit Schwanengesang zijn iets gemakkelijker op deze manier te herbruiken, zeker een favoriet als Ständchen. Maar het is wel verrassend om In der Ferne op het programma te vinden omwille van de dramatische opbouw die het lied vergt en waar Bonney's stem toch niet voldoende gewicht voor heeft.

Liederen uit Die schöne Müllerin of Winterreise zijn een stuk moeilijker om uit hun context te rukken. Der Lindenbaum ligt voor de hand, omdat in bepaalde kringen dit toch al als een half volkslied beschouwd wordt. Maar in de cyclus heeft het een dramatische functie omdat het de eerste keer is dat "der Wanderer" met de dood geconfronteerd wordt in de vorm van de lindenboom die de rol van een soort "Erlkönig" toebedeeld krijgt. Los van de cyclus bestaat het gevaar dat dit lied ofwel effectief als een volksliedje gezongen wordt, ofwel slachtoffer wordt van overinterpretatie. Barbara Bonney koos voor de tweede optie en gaf daarmee meer belang aan details die niet zo zouden benadrukt worden in het groter geheel van de volledige cyclus. Maar gezien de situatie was dit misschien nog de minst erge keuze.

Na de pauze was het de beurt aan Brahms met nog een verrassende keuze om Von ewiger Liebe te zingen, wat ik altijd associeer met baritons en zeker niet met sopranen. Ze eindigde tenslotte met een aantal Weense Operette-liederen, waar haar geacteer iets minder stoorde.

Afgezien van een paar ongelukkige keuzes betreffende het programma en het irritante overacting, kan ik dit toch een geslaagd recital noemen... al zou je misschien een andere indruk krijgen uit het bovenstaande.

Het recital wordt dinsdag 10 december uitgezonden op Klara.

Publicatie: zondag 8 december 2002 @ 21:52
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen