ti guarda dal Grande Inquisitor

Teresa Berganza in Luik

Op 1 februari zou Teresa Berganza een recital gegeven hebben in het Théâtre des Champs-Elysées, waarvan ik vermoed dat het geannuleerd werd. Gisteren was ze wel in de opera van Luik voor een recital, samen met haar pianist Juan Antonio Alvarez Parejo.

FotoVoorafgaand aan haar recital in Parijs verscheen een interview in Le Monde waarin ze liet noteren:

Dites-leur bien qu'ils ne doivent pas venir écouter la Berganza d'hier, mais celle d'aujourd'hui. Dites-leur que ma voix est toujours là, que c'est bien moi qui chante.

Of haar stem er nog altijd is, was gisteren echter moeilijk uit te maken... alhoewel er sterke aanwijzingen waren van wel. Ze was namelijk al een paar dagen eerder naar België gekomen om te acclimatiseren aan ons Belgisch rotweer en ze heeft hier dan maar ineens een verkoudheid opgescharreld. Elke andere zangeres zou waarschijnlijk geannuleerd hebben, maar om een of andere reden heeft ze dat dus niet gedaan... was het daarom dat ze als eerste bisnummer Balada para un loco van Piazzolla zong ?

In allegeval waren sommige van de liederen pijnlijk om horen. Vooral de Arie antiche waarmee ze begon, werden geplaagd door gekuch, gerochel, kleurloze noten en intonatieproblemen in de hoogte. Maar ik wil haar best het voordeel van de twijfel geven en het aan haar verkoudheid toeschrijven en niet aan haar leeftijd (op 16 maart wordt ze 70 jaar).

Na die drie eerste liederen, hield ik dan ook mijn hart vast voor Piangerò la sorte mia uit Giulio Cesare. Maar ze had blijkbaar even haar stem teruggevonden. Het trage deel was heel ontroerend en in het snelle middendeel kwamen de coloraturen, inclusief foutloze trillers, er gezwind uit.

Na de pauze schakelde ze over op Spaanse liederen, met eerst vier liederen van Carlos Guastavino. De Canções tipicas brasileiras van Villa-Lobos waren niet echt geslaagd. Ze lagen over het algemeen te hoog voor de staat waarin haar stem op dat moment verkeerde. Ze had ze beter ook vervangen, net zoals ze drie liederen van De Falla (Jota - Nana - Polo) zong, in plaats van de voorziene Canciones Xacobeas van Abril.

Ze verontschuldigde zich nog eens voor het feit dat haar stem niet echt in vorm was, waarna ze nog drie bisnummers zong. De reeds aangehaalde Piazzolla ligt bijna volledig in haar laagste register en daar klonk ze schitterend... voor mij was dit vocaal het beste moment van de avond. Maar na een zarzuela-aria kwam de echte buitensmijter met de hilarische Griserie van La Périchole.

Ze beloofde dat ze terug naar Luik komt, als ze niet meer ziek is. Dit was de eerste keer dat ik Teresa Berganza live gehoord heb... en ik hoop dan ook dat ik ze nog eens een tweede keer in betere omstandigheden kan horen. De typische Berganza-glimlach is er nog altijd, hopelijk laat haar stem haar de volgende keer niet in de steek.

Publicatie: zondag 20 februari 2005 @ 9:01
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Nabucco in Mönchengladbach

Ik kan begrijpen dat een klein stadstheater als dat van Mönchengladbach ook wel eens Nabucco wil uitvoeren. Maar als ze meer dan de helft van de rollen niet min of meer deftig kunnen bezetten, dan hadden ze misschien beter een andere Verdi-opera gekozen...

Opera, 24-6-2018 8:24
1 opmerking

Hans Heiling in Essen

Het is misschien nog wat vroeg om van een Marschner-revival te spreken na de verschillende producties van Der Vampyr in Koblenz, Berlijn of Genève de afgelopen seizoenen. De opera van Essen draagt er in alle geval toe bij om het gat tussen Freischütz en Holländer op te vullen met een nieuwe productie van Hans Heiling.

Opera, 23-6-2018 10:07
0 opmerkingen

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen