ti guarda dal Grande Inquisitor

Jérusalem in Amsterdam

In de operaserie van de ZaterdagMatinee (sic) in het Amsterdams Concertgebouw brengen ze af en toe rariteiten. Gisteren was dat Verdi's Jérusalem, de Franse herwerkte versie van I Lombardi alla prima crociata voor de Parijse opera. Paolo Olmi dirigeerde het Nederlands Radio Symfonie Orkest en het Groot Omroepkoor.

Een paar jaar geleden was er een vergelijkbare voorstelling te horen in wat toen nog de "Matinee op de vrije zaterdag" heette met Les vêpres siciliennes. Ik had na Jérusalem dezelfde bedenking als toen... waarom ze een Franse opera opvoeren als het Concertgebouw er niet in slaagt om een bezetting bij elkaar te krijgen die enige noties van het Frans heeft, noch op het vlak van dictie, noch op het vlak van stijl. Terwijl er toch valabele alternatieven voorhanden zijn in het Italiaans wat al misschien gemakkelijker te bezetten is. Ze hadden evengoed I Lombardi kunnen uitvoeren - ondanks de belangrijke wijzigingen in Jérusalem - of desnoods zelfs het Italiaanse Gerusalemme.

De enige zangers die enigszins begrijpelijk Frans zongen, waren de kleinere rollen - een prachtige Andrew Greenan als de pauselijke gezant bijvoorbeeld - en de tenor Julian Gavin. En hij was dan nog een vervanger voor Francisco Casanova in de rol van Gaston. Maar daarmee is dan ook het beste over hem gezegd. Hij is een bruller die even stijlloos Gaston zong als de Rodolfo die hij een paar jaar geleden in de Vlaamse Opera zong. Op geen enkel moment hoor ik iets wat op de Verdi-stijl lijkt... maar het Amsterdamse publiek houdt blijkbaar van tenors die vooral luid kunnen zingen.

De sopraan van dienst is de lokale diva Nelly Miricioiù in de rol van Hélène. Zij weet wel perfect hoe Verdi gezongen moet worden... Ze zingt een stijlvolle Hélène met zuiver uitgevoerde trillers en versieringen, met de nodige portamenti en breed uitgesponnen frases. Alleen zou haar 100% Italiaanse benadering beter bij Giselda passen, maar het blijft een indrukwekkende vocale prestatie. Haar Frans is uiteraard onverstaanbaar.

De slechterik Roger werd gezongen door de Bulgaarse bas Julian Konstantinov. Hij produceert vooral veel luid gebroebel, maar is best wel grappig... ook de manier waarop hij telkens zijn linkerarm uitsteekt en tegelijkertijd met zijn rechterarm voelt of niemand zijn portefeuille gestolen heeft.

Op zich is het natuurlijk lovenswaardig dat het Concertgebouw zelden uitgevoerde Verdi-opera's uitvoert, maar het is spijtig dat hun keuze niet altijd even geslaagd is. Maar wie het zelf wil horen, moet dinsdag 25 januari afstemmen op Radio 4.

Publicatie: zondag 23 januari 2005 @ 9:47
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen