ti guarda dal Grande Inquisitor

Hohe Messe in het PSK

Op het einde van zijn leven verzamelde Bach een aantal eerder gecomponeerde misonderdelen samen met nieuw composities in een monumentaal werk dat hij de titel "Symbolum Nicenum" meegaf. Pas bij de publicatie in de 19e eeuw werd de mis herdoopt tot Hohe Messe. Vermoedelijk heeft Bach het werk nooit in zijn geheel gehoord. Gezien de omvang - het duurt ongeveer twee uur - komt het werk voor een uitvoering "als mis" ook niet echt in aanmerking. Dus blijven enkel nog opvoeringen in concertzalen over, alhoewel dit eigenlijk thuishoort in de akoestische omgeving van een kerk...

Het Balthasar-Neumann-Chor & Ensemble, onder leiding van Thomas Hengelbrock, was te gast in het Paleis van Schone in het kader van een tournee met dit werk. Het relatief kleine koor geeft een heldere uitvoering in de historische traditie. De solopartijen werden niet door "echte" solisten bezet, maar werden door leden van het koor ingevuld. De aria's hebben niet de dimensies van bijvoorbeeld de aria's uit de Matthäuspassie, dus is dit nog enigszins verdedigbaar. Het probleem is echter dat deze zangers ook "opgevoed" werden in de authentieke uitvoeringspraktijk, zodat we een goed overzicht kregen van wat er op vocaal vlak allemaal misloopt met deze beweging en wat voor zielige stemmen men ons probeert te verkopen als zijnde "authentiek".

Maar desalniettemin blijft dit een groots werk.

Publicatie: woensdag 4 december 2002 @ 22:48
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen