ti guarda dal Grande Inquisitor

Graham Johnson in deSingel [1/2]

De liedpianist Graham Johnson is twee opeenvolgende dagen in Antwerpen en stelt in evenveel recitals vier jonge zangers voor. Vandaag waren dat de sopraan Lydia Teuscher en de bariton Norman Patzke. Ze voerden Wolfs geniale Italienisches Liederbuch uit... met Graham Johnson uiteraard zelf aan de piano.

FotoDe zaal van deSingel zat spijtig genoeg nog niet halfvol. Mensen komen blijkbaar niet graag buiten voor (nog) onbekende zangers. Terwijl het net die liedrecitals zijn die soms het interessants zijn, omdat die jonge zangers meestal nog enig respect voor de componist hebben. Het gevaar bestaat natuurlijk dat het vocale aspect nog niet helemaal op punt staat. In dit recital was de kwaliteit gemengd.

Lydia Teuscher wil ik direct in een volledig solo-recital horen. Ze heeft een mooie expressieve stem. De laagte is wel niet altijd even zeker, maar - en dat is eigenlijk belangrijker - ze heeft meteen contact met het publiek dankzij een niet-overdreven mimiek en beheerste gebaren. In het Italienisches Liederbuch heeft de zangeres natuurlijk wel de leukste liederen waarmee ze gemakkelijker dan haar mannelijke collega kan scoren door allerlei knipoogjes rond te strooien. Maar dan moet je het nog wel doen ook... zonder in slapstick te vervallen. En Lydia Teuscher kan dat.

Het is anders gesteld met Norman Patzke. Om te beginnen is hij vocaal minder sterk. Hij heeft een idiosyncratisch timbre dat deels te wijten is aan een open voorwaartse stem. Daardoor klinkt hij soms licht nasaal en lijkt het alsof zijn stem soms alle kanten wil opgaan. Maar de momenten dat hij binnen een beperkt expressief bereik kan blijven, klinkt het wel goed. Ik denk bijvoorbeeld aan "Und steht ihr früh am Morgen auf" of "Benedeit die sel'ge Mutter", alhoewel hij voor dat laatste lied zijn stem niet voldoende breed kan uitspreiden. Hij heeft wel één lied - "Geselle, woll'n wir uns in Kutten hüllen" - waarin hij zich volledig zou kunnen laten gaan. Hij beseft wel dat er vanalles gebeurt in dat lied, maar in zijn uitvoering is er weinig te merken van de combinatie van kolder, stemtypetjes en dronkemanspraat.

Maar het was toch een boeiend recital, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de uitvoering van het "Italienisches Liederbuch" door Isokoski en Skovhus een tijdje terug. En Lydia Teuscher is een naam om te onthouden.

Publicatie: donderdag 20 januari 2005 @ 23:14
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen