ti guarda dal Grande Inquisitor

Mahler #4 in de Musikverein

Net voor ik mijn vliegtuig terug naar België moest nemen, kon ik nog een namiddagconcert in de Musikverein meepikken met de Wiener Philharmoniker, gedirigeerd door Simon Rattle. Het concert was al lang uitverkocht, maar er waren toch nog een paar staanplaatsen beschikbaar.

Het concert was overwegend symfonisch en dus niet echt interessant voor mij. Maar ik was nog nooit in de Musikverein geweest, en in de Vierde Symfonie van Mahler zit er wel een vocaal stuk uit de Wunderhorn-collectie. De voorstelling begon met de Karfreitags-Zauber uit Parsifal ter nagedachtenis van ene Horst Haschek (ere-lid van de Wiener Philharmoniker en ere-voorzitter van het "Gesellschaft der Musikfreunde in Wien"). Daarna kwam de 86e Symfonie van Joseph Haydn.

In het laatste deel van Mahlers Vierde, vertolkte Barbara Bonney iets wat op Das himmlische Leben leek. Haar intonatie en de strijd om het juiste tempo (Rattle won) hadden misschien te maken met haar plaatsing in de zaal. Iemand had blijkbaar het briljante idee om haar op het balkon boven het orkest, net voor het orgel te plaatsen. Als ze - zoals gewoonlijk gebeurt - vooraan tussen het orkest had gestaan, dan was er ongetwijfeld een beter contact geweest tussen alle uitvoerders en had deze discrepantie misschien kunnen vermeden worden. Maar haar onverstaanbare Duitse uitspraak zou daardoor waarschijnlijk niet verbeterd zijn. Voor dit niveau was dit totaal onaanvaardbaar en dit wierp een donkere schaduw over het hele concert.

Kein' Musik ist ja nicht auf Erden
Die uns'rer verglichen kann werden.

Juist ja. En dat ik daarvoor twee uur heb moeten rechtstaan... maar gelukkig waren de andere delen van de symfonie wel zeer genietbaar.

Publicatie: zondag 16 januari 2005 @ 0:24
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen